Ćwiczenia narządów mowy są pierwszym etapem rozwoju mowy dziecka.
Rozwój mowy uwarunkowany jest prawidłowym funkcjonowaniem aparatu artykulacyjnego, oddechowego i słuchowego. W tej grupie ćwiczeń należy wyodrębnić:
ćwiczenia oddechowe;
ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne;
ćwiczenia warg i języka;
ćwiczenia podniebienia miękkiego;
ćwiczenia szczęki dolnej;
ćwiczenia prawidłowego połykania.
Dziecko powinno powtarzać każde ćwiczenie do momentu opanowania. Ćwiczenia należy wykonywać przed lustrem około 5-10 minut dziennie (najlepiej kilka razy w tygodniu).
Ćwiczenia oddechowe
Oddychanie jest czynnością ważną dla poprawnego mówienia, a także dla prawidłowego rozwoju naszego aparatu artykulacyjnego. Inaczej oddychamy podczas spoczynku (wdech i wydech wykonujemy nosem), inaczej podczas mówienia, ponieważ powietrze wdychane jest głównie ustami, częściowo nosem, a wydychane ustami lub nosem – w zależności od wypowiadanych dźwięków mowy.
Ćwiczenia te mają na celu: wyrobienie oddechu przeponowego, poszerzenie pojemności płuc; rozróżnienie fazy wdechu i wydechu; wyrobienie umiejętności pełnego, szybkiego wdechu i wydłużenia fazy wydechowej; mówienia tylko na wydechu; dostosowania długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi.
Ćwiczenia oddechowe:
„huśtanie pluszaka na brzuchu". Najpierw pokazujemy ćwiczenie: leżymy na plecach, na brzuchu umieszczamy książkę, a na niej siedzi zabawka
pluszowa. Robimy wdech (przepona przesuwa się w dół) i brzuch uwypukla się; wydech (przepona powraca do swego poprzedniego położenia) i brzuch opada;
łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi. Wdech wykonujemy z jednoczesnym szybkim wzniesieniem rąk (na boki lub do góry); wydech połączony jest z powolnym krzyżowaniem rąk z przodu lub opuszczaniem w dół;
powtarzamy ćwiczenie poprzednie, ale podczas wydechu wymawiamy powoli głoskę aaaaaa. Przy kolejnym ćwiczeniu wymawiamy o, następnie inne samogłoski: u, e, y, i;
nucenie, mruczenie znanych melodii (przy zamkniętych ustach);
wciąganie i wydmuchiwanie powietrza;
nadymanie buzi i przepychanie powietrza przy zamkniętych ustach;
dmuchanie na wiatraczek;
dmuchanie na płomień świecy;
zdmuchiwanie lekkich przedmiotów ze stołu (kartka, piórka);
wąchanie kwiatów;
zabawy ortofoniczne (długie syczenie węża, szczekanie psa, naśladowanie dźwięków z otoczenia).
Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Ćwiczenia, które tu proponuję, mają na celu:
usprawnienie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy (dolnej ruchomej szczęki);
opanowanie przez dziecko umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych;
wyrobienie wrażliwości miejsc i ruchów w jamie ustnej, istotnych dla prawidłowego wymawiania dźwięków;
usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu artykulacyjnego;
wyuczenie prawidłowego połykania (tzw. połykania typu dorosłego).
Ćwiczenia usprawniające wargi
leciutki masaż warg;
ściskanie ust w dzióbek;
rozchylanie ust w kierunku kącików ust (szeroki uśmiech);
rozchylanie i składanie warg do uśmiechu;
zaciskanie warg;
nakładanie wargi dolnej na górną i górnej na dolną;
nagryzanie górnymi zębami na dolną wargę i dolnymi na górną;
nadymanie policzków – balonik i przebijanie go palcami;
„parskanie koni” – wibracja warg;
wyraźne wymawianie samogłosek w parach: a i o e u y.
Ćwiczenia usprawniające język:
dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je "zaczarowanym miejscem", w którym język powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię;
przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek lub pastylek pudrowych;
zlizywanie nutelli z podniebienia przy szeroko otwartych ustach;
głaskanie podniebienia językiem;
dotykanie czubkiem języka różnych miejsc w jamie ustnej;
„jadące konie” – kląskanie językiem;
liczenie zębów językiem;
wypychaniem językiem policzków;
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
Ćwiczenia podniebienia miękkiego najlepiej wykonywać z wykorzystaniem lusterka i przy szeroko otwartych ustach:
ziewanie przy nisko opuszczonej szczęce;
wdech przez nos i wydech przez usta przy szeroko otwartych ustach;
wdychanie powietrza przez nos przy zamkniętych ustach;
naśladowanie odgłosów płukanego gardła.
Ćwiczenia ruchów szczęki dolnej:
opuszczanie i podnoszenie szczęki dolnej;
przesuwanie szczęki dolnej w prawo i lewo;
wysuwanie szczęki dolnej do przodu i cofanie jej;
żucie.
Ćwiczenia prawidłowego połykania:
unoszenie języka za górne, przednie zęby;
dotykanie wskazanego miejsca np. palcem, szpatułką;
ćwiczenia ze śpiewem sylab typu la-la-la, lo-lo-lo;
połykanie śliny przy zamkniętych zębach, szerokim uśmiechu (język trzymamy przez cały czas za górnymi zębami);
picie i połykanie płynów (dziecko pije wodę lub inny napój po jednym łyku, kolejno zachowując czynności: nabiera łyk napoju, unosi język, zamyka zęby, połyka płyn).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz