Jak powinien przebiegać
prawidłowy rozwój mowy u dzieci w wieku od trzeciego do szóstego roku życia?
Stan rozwoju mowy dzieci 3-letnich
Dziecko
3-letnie rozumie to co do niego mówimy. Dziecko wypełnia polecenia zawierające
znane mu wyrazy, np. wskazuje części twarzy, części zabawek; przynosi przedmioty; próbuje wykonywać
codzienne czynności według podanych instrukcji słownych, pytane - podaje swoje
imię. Trzylatek komunikuje się
z otoczeniem za pomocą zdania kilkuwyrazowego. Mówi chętnie i dużo, ale używa jeszcze wielu niewłaściwych form gramatycznych.
z otoczeniem za pomocą zdania kilkuwyrazowego. Mówi chętnie i dużo, ale używa jeszcze wielu niewłaściwych form gramatycznych.
Zadaje wiele pytań często niejasno sprecyzowanych.
Trzyletnie
dziecko powinno prawidłowo wymawiać następujące dźwięki:
a, o, e, y, i, ą, ę,
p, m, f, w, t, d, n, ń, l, ś, ź, ć, dź, k, g, ch, j, ł.
Grupy
spółgłoskowe mogą być upraszczane, a długość wyrazów może powodować
przestawienie dźwięków mowy.
Głoski
s, z, c, dz
zaczynają być wymawiane prawidłowo (mogą być wymawiane jako ś, ź, ć, dź).
Głoski
sz, ż, cz,
dż wymawiane są jako s,
z, c, dz lub ś,
ź, ć, dź.
Głoska r
artykulowana jest w postaci l (wcześniej
j).
Dziecko
słyszy i różnicuje wymowę prawidłową, jego słuch mowny jest już w pełni
rozwinięty.
Stan rozwoju mowy dzieci 4-letnich
Dziecko
4-letnie rozumie i wykonuje nasze polecenia, także te zawierające wyrażenia
przyimkowe:
np. na, pod, do, w, przed, ze, obok, rozpoznaje kolory, potrafi
odpowiedzieć co robi, gdy jest mu zimno, gdy jest głodne, zmęczone itp.
Wypowiedzi
dziecka 4-letniego wybiegają poza aktualnie przeżywaną sytuację i potrafi mówić
o przeszłości i przyszłości.
W
wypowiedziach dziecka pojawia się zaciekawienie poprawnością językową. Pyta ono
o znaczenie nowych słów, o prawidłową postać wymawianiową lub gramatyczną
wyrazu. Dziecko zadaje dużo precyzyjnych pytań.
Dziecko
wykazuje chęć porozumiewania się, dzielenia się spostrzeżeniami. Często tworzy
formy analogiczne do używanych wyrazów neologicznych (czytacz, naprawiacz).
Dzięki
dalszemu usprawnianiu się artykulatorów i pionizacji języka pojawia się coraz
więcej dźwięków wymawianych poprawnie.
Głoski:
s, z, c, dz powinny
brzmieć twardo i powinny być wymawiane z „zamkniętymi” zębami.
Stan rozwoju mowy dzieci 5-letnich
Wypowiedzi
dziecka 5-letniego przyjmują formę realizacji wielozadaniowej. Dziecko chętnie
opowiada o przebiegu jakiegoś wydarzenia, relacjonuje obejrzany film,
przewiduje fakty mogące zaistnieć.
W swych wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń i
zależności przyczynowo-skutkowe. Potrafi wyjaśnić znaczenie słów. Opisuje
przedmioty podając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości ich
zastosowania. Wymowa dziecka doskonali się.
Głoska
r
wymawiana jest poprawnie, czasem obserwujemy hiperpoprawność (wymowa l → r,
Karol →
Karor).
Po pewnym czasie wymowa ta ustępuje samoistnie.
Dziecko wymawia także
sz, ż. cz,
dż.
Prawidłowy
rozwój mowy uwarunkowany jest określonymi dyspozycjami w funkcjonowaniu narządu
słuchu i aparatu mowy. One zapewniają prawidłowe rozumienie wypowiedzi słownych
i ich tworzenie.
GODZINY PRACY
LOGOPEDY:
W
TYGODNIE PARZYSTE: 12.30-14.00 I NIEPARZYSTE
10.30-11.30
PONIEDZIAŁEK -
KRÓLIKI
WTOREK - SOWY
ŚRODA - SROCZKI
CZWARTEK - PIESKI
PIĄTEK -
KOTKI
KONSULTACJE Z LOGOPEDĄ
ŚRODA W
TYGODNIE NIEPARZYSTE: 16.30 - 17.00
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz