ROZWOJOWA NIEPŁYNNOŚĆ
MÓWIENIA
W rozwoju dziecka, w okresie kształtowania się mowy można
zaobserwować pewne specyficzne trudności związane
z opanowaniem przez nie systemu językowego.
Jednym z takich zjawisk jest niepłynność w mówieniu, którą charakteryzuje: powtórzenia dźwięków, sylab i słów, przede wszystkim na początku zdań.
W wieku przedszkolnym są to raczej powtórzenia wyrazów,
całych fraz, stosowanie wypełniaczy „yyy”, „eee”
lub zmiana tematu w środku wypowiedzenia.
Jednym z takich zjawisk jest niepłynność w mówieniu, którą charakteryzuje: powtórzenia dźwięków, sylab i słów, przede wszystkim na początku zdań.
W wieku przedszkolnym są to raczej powtórzenia wyrazów,
całych fraz, stosowanie wypełniaczy „yyy”, „eee”
lub zmiana tematu w środku wypowiedzenia.
Warto zauważyć, że dziecko w wieku przedszkolnym jest
nieświadome występującej w jego wypowiedzi niepłynności.
Czym jest niepłynność
mówienia?
Niepłynność mówienia jest zaburzeniem swobodnego przechodzenia
od jednego elementu wypowiedzi
do drugiego oraz zakłócenie jej tempa i rytmu.
Objawy niepłynnego mówienia mogą być spastyczne (skurczowe) lub niespastyczne (nieskurczone).
Skurcze spastyczne występują wtedy, kiedy niepłynności mówienia towarzyszy nadmierne napięcie mięśniowe. Skurcze niespastyczne występują bez oznak nadmiernego napięcia emocjonalnego i mięśniowego.
Niepłynność mówienia jest zaburzeniem swobodnego przechodzenia
od jednego elementu wypowiedzi
do drugiego oraz zakłócenie jej tempa i rytmu.
Objawy niepłynnego mówienia mogą być spastyczne (skurczowe) lub niespastyczne (nieskurczone).
Skurcze spastyczne występują wtedy, kiedy niepłynności mówienia towarzyszy nadmierne napięcie mięśniowe. Skurcze niespastyczne występują bez oznak nadmiernego napięcia emocjonalnego i mięśniowego.
Rozwojowa niepłynność mówienia ma postać niespastyczną,
łagodną.
Za normalną niepłynność w mówieniu możemy uznać taką, która
jest niezauważalna i występuje rzadko.
Mówienie płynne to takie, kiedy wypowiedź jest budowana w odpowiednim tempie i rytmie. Charakteryzuje się swobodnym przechodzeniem od jednego elementu wypowiedzi do następnego.
Mówienie płynne to takie, kiedy wypowiedź jest budowana w odpowiednim tempie i rytmie. Charakteryzuje się swobodnym przechodzeniem od jednego elementu wypowiedzi do następnego.
Rozwojowa niepłynność mówienia powstaje wskutek intensywnego
rozwoju mowy u dziecka.
Symptomy rozwojowej
niepłynności mówienia:
·
Powtarzanie
sylab np. da-da-daj mi lalę; ma-ma-ma-mo
·
Powtarzanie
głosek np. a-a-a; y-y-y
·
Powtarzanie
wyrazów np. daj daj mi lalę
·
Przeciąganie
głosek np. mmmam lalę
·
Pauzy
– wyraźnie przerwy miedzy wyrazami
·
Blokowanie
wyrazów np. d…daj mi lalę
·
Wtrącenia
np. eee daj mi no lalę
·
Ma
problem z oddechem, gdy chce coś powiedzieć
Jakie są
przyczyny niepłynności mówienia? Dziecko:
ü Pomimo, że chce mówić, nie ma motywacji do mówienia,
bo nie wie o czym mówić (zaburzenia procesu motywacyjnego)
ü Wie, o czym mówić, ale nie wie jakich słów i reguł
gramatycznych użyć, ma trudności z właściwym doborem elementów językowych
(zaburzenia językowe semantyczno-syntaktyczne)
ü Nie może wyartykułować dźwięków, brakuje
synchronizacji mówienia z myśleniem (zaburzenia motoryczne)
ü Czuje dyskomfort podczas mówienia, odczuwa lęk przed
mówieniem (zaburzenia emocjonalne)
ü W nowej sytuacji, z nowymi osobami ma trudności
w wypowiadaniu się (zaburzenia umiejętności komunikacyjnych)
ü Ma trudności z kontrolą słuchową własnej wypowiedzi
(zaburzenia kontroli wypowiedzi)
Formy aktywności i zabawy wspierające
płynność:
·
Ruch
na świeżym powietrzu,
·
Zabawy
oparte na kontakcie z dorosłym, ruch, taniec
i śpiew,
·
Układanie
puzzli, klocków, konstrukcji,
·
Zabawy
rozwijające sprawność rąk: rysowanie, kolorowanie, pisanie po śladzie,
malowanie, lepienie, wydzieranie, cięcie nożyczkami, klejenie itp.
·
Rozmawiać
z dzieckiem w sposób zrozumiały i bardziej łagodny,
·
Pozwalać
dziecku swobodnie wypowiadać swoje myśli
w dogodnym dla niego tempie,
w dogodnym dla niego tempie,
·
Stosować
krótkie pauzy, zanim odpowiedzą na pytania dziecka,
·
Starać
się nawiązać kontakt wzrokowy,
przykucnąć i zniżyć twarz do poziomu twarzy dziecka,
przykucnąć i zniżyć twarz do poziomu twarzy dziecka,
·
Nie
wyręczać dziecka w mówieniu,
nie mówić za dziecko i nie kończyć za nie słów,
nie mówić za dziecko i nie kończyć za nie słów,
·
Obserwować i słuchać z uwagą tego, co mówi
dziecko,
bez względu na płynność,
bez względu na płynność,
·
Wzmacniać,
nagradzać gestami i słowami – pamiętać
o szczerych pochwałach,
·
Bawić
się z dzieckiem, w zabawie stwarzać mu okazje
do przejmowania inicjatywy!
do przejmowania inicjatywy!
·
Akceptować
dziecko takie, jakie jest.
Opracowała:
Małgorzata Włodarczyk-Olek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz