1 wrz 2013

Witamy, witamy i nowy rok przedszkolny zaczynamy :)



 

Koncepcja pracy Przedszkola nr 20 im. Misia Uszatka w Mysłowicach

„Dzieci są wiosną rodziny

I społeczeństwa nadzieją,

która ciągle kwitnie przyszłością,

która bez przerwy się otwiera.”
J.P. II
 
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA nr 20

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
Rozporządzenia MEN z dnia 14 maja 2013r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. poz. 560)

Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych usta( Dz. U. Nr. 56 poz, 458)

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

 (Dz, U. z 2012r. poz. 977 )
Statut Przedszkola nr 20
Przedszkole  jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy. Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości . Dążymy do tego , aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole. Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców .Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola .
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne . Zrobimy wszystko aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy warunki do harmonijnego rozwoju , do bycia samodzielnym , i otwartym na nowe doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszym przedszkolu dostaje klucz do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania.
O NASZEJ PLACÓWCE
Placówka zlokalizowana jest w mieście. Mieści się w wolno stojącym, dużym, jednopiętrowym budynku. Jego atutem jest położenie z dala od ruchliwej ulicy. Ogród przedszkolny jest duży zielony oraz jest wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych, ogród warzywny szklarnię i zagrodę ze zwierzętami.
Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie okolice przedszkola. Pochodzenie społeczne dzieci jest zróżnicowane .W przedszkolu funkcjonują 5 grup.
BAZA PRZEDSZKOLA:
Placówka posiada 5 sal dydaktycznych
Sala gimnastyczna,
Mała sala do prowadzenia zajęć indywidualnych .
Ogród przedszkolny bogaty w różnorodne krzewy i drzewa, wyposażony w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu, oraz posiadamy szklarnię i zagrodę ze zwierzętami.
Zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne
Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik do obserwacji przyrodniczych, kącik czytelniczy itp.
WARUNKI PRACY
Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne. Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w meble, pomoce dydaktyczne i bezpieczne zabawki.
Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu   bezpieczne urządzenia rekreacyjne zachęcają do zabawy.
Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno - wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”    Janusz Korczak
CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z ZAŁĄCZNIKA DO NADZORU PEDAGOGICZNEGO
1.      Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowana na rozwój dzieci.
2.      Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
3.      Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
4.      Dzieci są aktywne.
5.      Respektowane są normy społeczne.
6.      Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
7.      Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
8.      Planowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
9.      Rodzice są partnerami przedszkola.
10.  Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
11.  Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
12.  Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.

-   wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
-  budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się
w tym, co jest dobre, a co złe;
-  kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
-   rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
-    stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
-    troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
-    budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
-    wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
-    kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
-   zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie, a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój.
Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie, metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
Nauczycielki ściśle współpracuje z rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane..
Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień i, prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach.
Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne
WSPIERANIE NAUCZYCIELI
· Wspieranie nauczycieli w sytuacji wypalenia zawodowego
· Szkolenia rad pedagogicznych
· Szkolenia członków zespołów zadaniowych
· Szkolenia nauczycieli w zakresie poszerzenia oferty edukacyjnej
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘC NAUCZYCIELI
Praca nauczyciela podlega ocenie przez dyrektora
Badanie osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
· Ankiet
· Rozmów z nauczycielami, rodzicami,
· Obserwacji zajęć, uroczystości, programów artystycznych dzieci,
· Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
· Analizę wytworów dziecięcych,
· Obserwację prowadzonej współpracy z rodzicami,
· Lustrację sal, tablic, wystawek prac,
· Arkuszy ocen pracy nauczycieli,
· Arkuszy samooceny
· Analizy dokumentacji pedagogicznej,
· Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
· Rozwoju zawodowego Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku – luty i czerwiec.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
· Ciekawe świata
· Ufne w stosunku do nauczycieli
· Radosne
· Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
· Twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
· Uczciwe i prawdomówne
· Odpowiedzialne i obowiązkowe
· Kulturalne i tolerancyjne,
· Świadome zagrożeń,
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
Wykazuje:
· Motywacje do uczenia się i do wysiłku intelektualnego
· Zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
· Umiejętność przyswajania nowych pojęć , logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
· Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości
· Umiejętność radzenia sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem),
· Umiejętność współpracy w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
· Tolerancje wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
· Samodzielność
· Odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
Posiada:
· Zdolność do obdarzania nauczycielki (i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej sposób,
· Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
· Podstawową wiedzę o świecie;
Umie:
· Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
· Posługiwać się zdobyczami techniki
Rozumie, zna przestrzega:
· Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
· Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną
· Zasady kultury współżycia, postępowania ,
· Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
· Potrzebę szanowania przyrody i środowiska (prezentuje postawę proekologiczną);
Nie obawia się:
· Występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
· Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
· Wykazać inicjatywy w działaniu,
· Wyrażania swoich uczuć,
Dziecko ma prawo do:
· Życia i rozwoju
· Swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
· Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
· Spokoju i samotności, gdy tego chce
· Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
· Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
· Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą
· Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi
· Wspólnoty w grupie
· Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
· Pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z nimi na zasadzie równouprawnienia
· Nauki, informacji , badania i eksperymentowania
· Nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw
· Oświadczania konsekwencji swojego zachowania
· Zdrowego żywienia
ZASADY , METODY PRACY
Akceptuj, toleruj, wspieraj -wydają nam się najwłaściwszymi określeniami i wskazaniami do pracy nauczyciela i determinuje ona codzienną naszą pracę .
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę.
Do metod tych należą m.in.;
§ Metoda prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej – dziecięca matematyka- zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku sukcesów w nauce matematyki
§ Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne- zabawy ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu
§ Opowieść ruchowa
§ Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza –zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji
§ Kinezjologia edukacyjna Dennisona-program ćwiczeń ruchowych , graficznych relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia się
§ Metoda Dobrego Startu- metoda przygotowująca do nauki czytania i pisania
§ Relaksacja
§ Bajkoterapia
§ Zabawy paluszkowe
§ Drama
§ Pantomima
§ Burza mózgów – metoda aktywizująca , pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
Nauczyciele realizować będą w poszczególnych grupach wiekowych
Programy własne:

Lp.
Tytuł programu
Autorzy
Wydawnictwo
(ewentualnie)
1
Program Wychowawczy „Kodeks Przedszkolaka
Dorota Sikora
Barbara Zamoscik
-
2
„Aby nasze dzieci mówiły pięknie…”
Ewa Nardelli
-
3
„Przedszkolak widzem i aktorem”
Sylwia Pasternak   Joanna Juszczak
-
4
„Instrumentalny świat Misia Uszatka”
Katarzyna Mol Ewa Nardelli
-
5
„Mały artysta”
Samanta Suska Izabela Figiel
-
6
„Tańczymy i wesoło się bawimy”
Zuzanna Krawiecka Katarzyna Dera
-
7
„Metody pracy           z dziećmi                      z mikrodeficytami”
Samanta Suska
-
innowacja pedagogiczne „Gospodarstwo Misia Uszatka”
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia
Ø Nasze cele wychowania i nauczania
Ø Działania zorientowane na dziecko
Ø Aktualne pory roku
Ø Święta i uroczystości
Tradycje przedszkola( pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, spotkanie opłatkowe, bale karnawałowe, choinki noworoczne, Święto Babci i dziadka ,święto mamy i taty międzyprzedszkolne przeglądy twórczości teatralnej, rodzinne i miedzyprzedszkolne konkursy plastyczne, dzień sportu pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły, pikniki rodzinne
Zaobserwowane pozytywne efekty pracy z wyżej wymienionymi metodami:
· Dzieci potrafią skupić uwagę na wykonywanych czynnościach
· Potrafią przestrzegać kolejności wykonywanych czynności
· Dzieci potrafią prawidłowo wykonać czynności ruchowe we właściwym czasie i przestrzeni
· Pomoc w wyzbyciu się nieśmiałości
· Gotowość do nauki czytania i pisania
· Rozwijanie poczucia rytmu, koncentracji i uwagi
· Liczy obiekty, wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub konkretach
· Niwelowanie trudności i niepowodzeń w nauce matematyki
· Pozytywny wpływ na odporność emocjonalną – radzenie sobie w sytuacjach trudnych
· Pozytywne osiągnięcia naszych dzieci w szkole
Dzieci bardzo polubiły te zajęcia, na których oprócz słuchania angażowały, ruch, gest, czynnie uczestniczyły w poznawaniu nowych treści i wiadomości.
ZASADY PEDAGOGICZNE
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi;
1. Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności, preferencji, zainteresowań , uzdolnień oraz celu dostrzegania i wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się określonych umiejętności
2. Zasada samodzielności
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stała miejsce na półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu samodzielnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania, rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości popełniania błędów.
3. Zasada wolności swobody działania
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zdań, ról, partnera działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu


DZIALANIA PODNOSZACE JAKOŚC PRZEDSZKOLA
FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ ZGODNYCH Z REGULAMINEM NORM I ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH W GRUPIE
· Nagradzanie pochwałą i uznaniem
· Darzenie dziecka szczególnym zaufaniem, zwiększając zakres jego samodzielności
· Nagradzanie przez sprawianie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy
· Przywilej wykonywania prostych czynności wykazanych przez nauczyciela
· Atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dziecka
· Drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania
ŚRODKI ZARADCZE W PRZYPADKU NIESTOSOWANIA SIĘ DO USTALONYCH ZASAD
· Tłumaczenie i wyjaśnianie
· Ukazywanie następstw postępowania , tłumaczenie dziecku ,aby skłonić go do autorefleksji
· Wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka
· Propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
· Czasowe odebranie przyznanego przywileju
· Utworzenie kącików agresji
· Odsuniecie od zabawy- polecenie wykonania zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji
Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
· Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
· Przeprowadzenie diagnozy: wstępnej dla dzieci nowych, po I semestrze i końcowej
· Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
· Rozmowy indywidualne z rodzicami
· Wymiana doświadczeń ze specjalistami
· Ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy
· Wspieranie rozwoju dzieci- ewaluacja działań ujętych w programach PDW, IPET
·
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
· Obserwacji funkcjonowania w grupie
· Wytworów prac dzieci
· Arkuszy obserwacji rozwoju dzieci
· Prezentacji umiejętności ( występy, konkursy)
· Materiały reportażowe ( zdjęcia, filmy, kroniki, albumy)
· Rozmowy
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH DZIECI
· Prowadzenie i gromadzenie informacji dotyczącej rozwoju dziecka
· Rozmowy indywidualne z rodzicami
· Organizowanie dni otwartych
· Organizowanie zebrań, warsztatów
· Omawianie arkuszy diagnostycznych
· Arkusz informacyjny osiągnięć dziecka w przedszkolu
· Organizowanie zajęć otwartych
· Prezentacja prac plastycznych oraz programów artystycznych
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawani i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
-wybitnych uzdolnień,
-niepełnosprawności,
-niedostosowania społecznego,
-zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
-specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,
-zaburzeń komunikacji językowej,
-choroby przewlekłej,
-zaburzeń psychicznych,
-sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
-zaniedbań środowiskowych,
-trudności adaptacyjnych,
-odmienności kulturowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
· Działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz
zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień,
· Działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i
możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
a) poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozę przedszkolną),
b) zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
c) zajęć dydaktyczno- wyrównawczych,
d) zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych,
e) porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
f) działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się trudnej sytuacji życiowej.
REALIZOWANE PROGRAMY

Lp.
Tytuł programu
Autorzy
Wydawnictwo
(ewentualnie)
1.
„Razem w przedszkolu”
J. Andrzejewska  J. Wierucha
WSiP
2.
„Program nauczania religii dla przedszkola”
KS. W. KubikSJ  S. Teresa Biłyk Teresa Czarnecka
WAM
Formy pracy
· praca indywidualna
· praca w małych zespołach
· praca z całą grupą
· „otwarte drzwi” ( zabawy i zajęcia z dziećmi nowo przybyłymi do przedszkola, warsztaty integracyjne i zajęci otwarte dla rodziców)
WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI
Placówka jest otwarta na współprace z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Praktyki pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Praktykanci są przydzielani do nauczycieli z co najmniej kilkunastoletnim stażem w pracy pedagogicznej. Czas odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Są oni zawsze mile widziani, inspirują do działania w innym wymiarze. Wpływa to korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym.
Kółka zainteresowań:
Plastyczne ( 4 razy w miesiącu),
Muzyczne( 4 razy w miesiącu),
Teatralne ( 4 razy w miesiącu),
Taneczne ( 4 razy w miesiącu),
Języka  angielskiego(4razy w miesiącu).
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
· Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
· Wszechstronny rozwój dziecka,
· Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
· Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
· Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
· Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole
· Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
· Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
· Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
· Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
· Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
· Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
· Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
· Zebrania grupowe,
, Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
· Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
· Organizację i prowadzenie zajęć  otwartych dla rodziców,
· Organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
· Organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
· Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak :noc andrzejkowa, pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
· Konkursy, wycieczki,
· Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy
WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
· Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
· Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
· Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
· Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
· Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
· Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
· zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego

Współpracujemy z :
Urzędem Miasta (udział w akcjach i konkursach o charakterze ekologicznym),
Komendą Policji i Strażą Miejska(pogadanki na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji),
Szkołą Podstawową nr 1i nr 3
Przedszkola nr 4, nr 9, nr 15
Towarzystwem „Nasz Dom” (udział w akcji ”Góra Grosza”),
Schroniskiem dla zwierząt,
Hospicjum,
Placówkami przedszkolnymi w Polsce (udział w ogólnopolskich konkursach plastycznych),
Biblioteką
Radą Osiedla  „Bończyk”
Parafią „ Ścięcia Jana Chrzciciela”
Poradnią Psychologiczno – pedagogiczną
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
· Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
· Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
· Prowadzenie kroniki przedszkola
· Organizacja uroczystości między przedszkolnych,
· Prowadzenie strony internetowej placówki,
· Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
· Prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
· Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
· Upowszechnianie informacji o przedszkolu ( logo przedszkola itp.).
· Nadanie nazwy – Misia Uszatka
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWLUACJA KONCEPCJI
Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję
Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego,
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian
Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych
Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji , wnioski do planowania pracy w latach następnych.
Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową , mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
W zakresie bazy:
Generalny remont dwóch sal do zajęć z dziećmi na parterze przedszkola,
Sukcesywne doposażenie ogrodu przedszkolnego w sprzęt rekreacyjny,
Sukcesywne wyłożenie powierzchni miękkiej w ogrodzie,
Poszerzenie zagrody o nowe zwierzęta,
Powiększenie ogródka warzywnego.
W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Wdrażanie innowacji pedagogicznej
Planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku;
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje,
Doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-dyrektor;

W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy z dzieckiem
Współpracowanie z nauczycielami innych placówek celu wymiany doświadczeń i poszukiwaniu nowych metod pracy.,
Zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promowania pracy placówki i wymiany doświadczeń miedzy nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych,
Podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu .
Priorytetem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom
wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie potrzeb naszego środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA 2013-2017
ZADANIA
2013/14
Wdrażanie innowacji
2014/15
Edukacja ekologiczna - kształtowanie postaw proekologicznych , rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego rozwoju roślin , zwierząt i ludzi - Chronię środowisko naturalne.
2015/16
Mały badacz i odkrywca- rozwijanie twórczych postaw dziecka , talentów i zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie
2016/17
Edukacja zdrowotna i aktywność ruchowa , odporność psychiczna i fizyczna warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego . Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych , propagowanie zdrowego stylu życia , kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, kierowanie się zasadami bezpieczeństwa - Dbam o swoje zdrowie.
Koncepcję pracy Przedszkola nr 20 im Misia Uszatka przyjęto na posiedzeniu rady Pedagogicznej w dniu 30.08.2013 r. do realizacji w latach 2013 – 2017.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz