Koncepcja pracy Przedszkola nr 20 im. Misia Uszatka w Mysłowicach
„Dzieci są wiosną rodziny
I społeczeństwa nadzieją,
która ciągle kwitnie przyszłością,
która bez przerwy się otwiera.”
J.P. II
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA nr 20
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na
celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz
aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
Podstawa prawna:
Rozporządzenia MEN z dnia 14 maja 2013r. w
sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. poz. 560)
Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie
ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych usta( Dz. U. Nr. 56 poz, 458)
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
(Dz,
U. z 2012r. poz. 977 )
Statut Przedszkola nr 20
Przedszkole jest placówką nastawioną na szeroko rozumiany
rozwój dziecka, tak aby poznało radość płynącą z zabawy, nauczyło się
nawiązywać relacje z innymi dziećmi, z przyjemnością odkrywało i rozumiało
otaczający go świat, nauczyło się samodzielności, zasad bezpieczeństwa oraz
radzenia sobie z trudnościami, poznało nowe doświadczenia i odnosiło sukcesy.
Każdemu dziecku stwarzamy szansę na miarę jego możliwości . Dążymy do tego ,
aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną i odnosili sukcesy w szkole.
Dbamy o potrzeby dzieci i rodziców .Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola
.
MISJA PRZEDSZKOLA
Każde dziecko jest dla nas ważne . Zrobimy
wszystko aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne. Stworzymy
warunki do harmonijnego rozwoju , do bycia samodzielnym , i otwartym na nowe
doświadczenia. Zapewniamy, że każde z dzieci w naszym przedszkolu dostaje klucz
do zdobywania wiedzy, do twórczych poszukiwań, inspirację do działania.
O NASZEJ PLACÓWCE
Placówka zlokalizowana jest w mieście. Mieści
się w wolno stojącym, dużym, jednopiętrowym budynku. Jego atutem jest położenie
z dala od ruchliwej ulicy. Ogród przedszkolny jest duży zielony oraz jest
wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych, ogród warzywny szklarnię i
zagrodę ze zwierzętami.
Dzieci uczęszczające do przedszkola
zamieszkują głównie okolice przedszkola. Pochodzenie społeczne dzieci jest
zróżnicowane .W przedszkolu funkcjonują 5 grup.
BAZA PRZEDSZKOLA:
Placówka posiada 5 sal dydaktycznych
Sala gimnastyczna,
Mała sala do prowadzenia zajęć indywidualnych
.
Ogród przedszkolny bogaty w różnorodne krzewy
i drzewa, wyposażony w przyrządy do ćwiczeń i zabaw na świeżym powietrzu, oraz
posiadamy szklarnię i zagrodę ze zwierzętami.
Zaplecze kuchenne, sanitarne i
administracyjne
Wszystkie sale przedszkolne posiadają zestawy
pomocy dydaktycznych, gier, planszy, zabawek, klocków i innych. W salach
zorganizowane są kąciki tematyczne i stałe, np. kącik do obserwacji
przyrodniczych, kącik czytelniczy itp.
WARUNKI PRACY
Nasze przedszkole jest kolorowe i bajeczne.
Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową. Sale wyposażone są w meble, pomoce
dydaktyczne i bezpieczne zabawki.
Nasz plac zabaw zaspokaja potrzeby ruchowe
dzieci na świeżym powietrzu bezpieczne urządzenia rekreacyjne zachęcają do
zabawy.
Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole
ma dobra opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka
pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno - wychowawcze i wpływa
na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową,
a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób
sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż” Janusz
Korczak
CELE OGÓLNE WYNIKAJĄCE Z ZAŁĄCZNIKA
DO NADZORU PEDAGOGICZNEGO
1.
Przedszkole
realizuje koncepcję pracy ukierunkowana na rozwój dzieci.
2.
Procesy
wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający
uczeniu się.
3.
Dzieci nabywają
wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
4.
Dzieci są
aktywne.
5.
Respektowane są
normy społeczne.
6.
Przedszkole
wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
7.
Nauczyciele
współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
8.
Planowana jest
wartość wychowania przedszkolnego.
9.
Rodzice są
partnerami przedszkola.
10. Wykorzystywane są zasoby przedszkola i środowiska
lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z
analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych.
12. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu
uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w
dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym
wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się
w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności
emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych
sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności
społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i
dorosłymi;
- stwarzanie warunków
sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych
możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i
ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach
sportowych;
- budowanie dziecięcej
wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie
umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w
świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez
muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci
poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty
narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych
szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i
samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są
ważne w edukacji szkolnej.
ROLA NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY
Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie,
a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego
wielostronny rozwój.
Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują
ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą. Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi
nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania
dzieci oraz posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują
ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań, są dobrze przygotowane merytorycznie,
metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje,
pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
Nauczycielki ściśle współpracuje z rodzicami,
uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują rodziców do pracy na rzecz
przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są
skoordynowane..
Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują
procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej
wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor i nauczyciele dbają o sprawność systemu
i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na
co dzień i, prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w
ramach WDN-u. Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania
zaplanowane w podpisanych kontraktach.
Wszyscy pracownicy naszej placówki
współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują
się akceptowane i bezpieczne
WSPIERANIE NAUCZYCIELI
· Wspieranie nauczycieli w sytuacji wypalenia
zawodowego
· Szkolenia rad pedagogicznych
· Szkolenia członków zespołów zadaniowych
· Szkolenia nauczycieli w zakresie
poszerzenia oferty edukacyjnej
SPOSOBY MONITOROWANIA OSIĄGNIĘC
NAUCZYCIELI
Praca nauczyciela podlega ocenie
przez dyrektora
Badanie osiągnięć nauczycieli
dokonuje się na podstawie:
· Ankiet
· Rozmów z nauczycielami, rodzicami,
· Obserwacji zajęć, uroczystości,
programów artystycznych dzieci,
· Obserwacji prezentowanych przez
dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
· Analizę wytworów dziecięcych,
· Obserwację prowadzonej współpracy z
rodzicami,
· Lustrację sal, tablic, wystawek
prac,
· Arkuszy ocen pracy nauczycieli,
· Arkuszy samooceny
· Analizy dokumentacji pedagogicznej,
· Innych dokumentów obrazujących
pracę nauczyciela
· Rozwoju zawodowego Wyniki badania
osiągnięć dzieci, nauczycieli oraz ocena jakości pracy przedszkola omawiane są
na podsumowujących Radach Pedagogicznych odbywających się dwa razy do roku –
luty i czerwiec.
WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
Dziecko jest:
· Ciekawe świata
· Ufne w stosunku do nauczycieli
· Radosne
· Aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola
· Twórcze i samodzielne w działalności
zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
· Uczciwe i prawdomówne
· Odpowiedzialne i obowiązkowe
· Kulturalne i tolerancyjne,
· Świadome zagrożeń,
MODEL ABSOLWENTA
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające
naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
Wykazuje:
· Motywacje do uczenia się i do wysiłku
intelektualnego
· Zainteresowanie treściami nauczania, chęć
poznawania czegoś nowego,
· Umiejętność przyswajania nowych pojęć ,
logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania
· Umiejętność koncentracji, pracy przez
dłuższy czas, wytrwałości
· Umiejętność radzenia sobie z trudnościami
(nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z
zadaniem),
· Umiejętność współpracy w grupie
(podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi),
· Tolerancje wobec innych, odmiennych postaw,
przekonań
· Samodzielność
· Odporność na stres (sytuacje problemowe,
konflikty z kolegami)
Posiada:
· Zdolność do obdarzania nauczycielki (i
innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się z nią w zrozumiały dla niej
sposób,
· Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z
roli ucznia,
· Podstawową wiedzę o świecie;
Umie:
· Cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać
satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
· Posługiwać się zdobyczami techniki
Rozumie, zna przestrzega:
· Prawa dziecka i respektuje prawa innych
ludzi,
· Zasady bezpieczeństwa, zasad higieny,
dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną
· Zasady kultury współżycia, postępowania ,
· Kulturę i dziedzictwo własnego regionu,
symbole narodowe,
· Potrzebę szanowania przyrody i środowiska
(prezentuje postawę proekologiczną);
Nie obawia się:
· Występować publicznie – reprezentować
grupę, przedszkole,
· Chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami
artystycznymi, sportowymi, sukcesami,
· Wykazać inicjatywy w działaniu,
· Wyrażania swoich uczuć,
Dziecko ma prawo do:
· Życia i rozwoju
· Swobodnej myśli, sumienia i wyznania,
· Aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
· Spokoju i samotności, gdy tego chce
· Snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
· Indywidualnego procesu rozwoju i własnego
tempa tego rozwoju,
· Pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć
wywołanych przemocą
· Wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi
i dziećmi
· Wspólnoty w grupie
· Zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
· Pomocy ze strony dorosłych i kontakt ów z
nimi na zasadzie równouprawnienia
· Nauki, informacji , badania i
eksperymentowania
· Nauki jak podchodzić do niebezpieczeństw
· Oświadczania konsekwencji swojego zachowania
· Zdrowego żywienia
ZASADY , METODY PRACY
Akceptuj, toleruj, wspieraj -wydają nam
się najwłaściwszymi określeniami i wskazaniami do pracy nauczyciela i
determinuje ona codzienną naszą pracę .
Aby zrealizować obowiązujące treści
programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody
tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego
aktywności tj. zabawę.
Do metod tych należą m.in.;
§ Metoda prof. E. Gruszczyk –Kolczyńskiej –
dziecięca matematyka- zabawy matematyczne mające na celu zapewnienia dziecku
sukcesów w nauce matematyki
§ Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne- zabawy
ruchowe uczące świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni, nawiązanie
kontaktu z innymi za pomocą dotyku i ruchu
§ Opowieść ruchowa
§ Pedagogika zabawy wg Polskiego
Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza –zabawy i zajęcia ze wszystkich
obszarów edukacji
§ Kinezjologia edukacyjna Dennisona-program
ćwiczeń ruchowych , graficznych relaksacyjnych aktywizujących proces uczenia
się
§ Metoda Dobrego Startu- metoda
przygotowująca do nauki czytania i pisania
§ Relaksacja
§ Bajkoterapia
§ Zabawy paluszkowe
§ Drama
§ Pantomima
§ Burza mózgów – metoda aktywizująca ,
pobudzająca do aktywnego myślenia i działania
Nauczyciele realizować będą w poszczególnych
grupach wiekowych
Programy
własne:
Lp. |
Tytuł programu
|
Autorzy
|
Wydawnictwo
(ewentualnie) |
1
|
Program Wychowawczy „Kodeks Przedszkolaka
|
Dorota Sikora
Barbara Zamoscik
|
-
|
2
|
„Aby nasze dzieci mówiły pięknie…”
|
Ewa Nardelli
|
-
|
3
|
„Przedszkolak widzem i aktorem”
|
Sylwia Pasternak Joanna
Juszczak
|
-
|
4
|
„Instrumentalny świat Misia Uszatka”
|
Katarzyna Mol Ewa Nardelli
|
-
|
5
|
„Mały artysta”
|
Samanta Suska Izabela Figiel
|
-
|
6
|
„Tańczymy i wesoło się bawimy”
|
Zuzanna Krawiecka Katarzyna Dera
|
-
|
7
|
„Metody pracy z
dziećmi z
mikrodeficytami”
|
Samanta Suska
|
-
|
innowacja pedagogiczne „Gospodarstwo Misia Uszatka”
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej
uwzględnia
Ø Nasze cele wychowania i nauczania
Ø Działania zorientowane na dziecko
Ø Aktualne pory roku
Ø Święta i uroczystości
Tradycje przedszkola( pasowanie na
przedszkolaka, mikołajki, spotkanie opłatkowe, bale karnawałowe, choinki
noworoczne, Święto Babci i dziadka ,święto mamy i taty międzyprzedszkolne
przeglądy twórczości teatralnej, rodzinne i miedzyprzedszkolne konkursy
plastyczne, dzień sportu pożegnanie dzieci odchodzących do szkoły, pikniki
rodzinne
Zaobserwowane pozytywne efekty pracy z
wyżej wymienionymi metodami:
· Dzieci potrafią skupić uwagę na
wykonywanych czynnościach
· Potrafią przestrzegać kolejności
wykonywanych czynności
· Dzieci potrafią prawidłowo wykonać
czynności ruchowe we właściwym czasie i przestrzeni
· Pomoc w wyzbyciu się nieśmiałości
· Gotowość do nauki czytania i pisania
· Rozwijanie poczucia rytmu, koncentracji i
uwagi
· Liczy obiekty, wyznacza wynik dodawania i
odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub konkretach
· Niwelowanie trudności i niepowodzeń w nauce
matematyki
· Pozytywny wpływ na odporność emocjonalną –
radzenie sobie w sytuacjach trudnych
· Pozytywne osiągnięcia naszych dzieci w
szkole
Dzieci bardzo polubiły te zajęcia, na których
oprócz słuchania angażowały, ruch, gest, czynnie uczestniczyły w poznawaniu nowych
treści i wiadomości.
ZASADY PEDAGOGICZNE
Zasady pedagogiczne jakimi się kierujemy
zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi;
1. Zasada indywidualizacji
Należy dużą wagę przykładać do obserwacji
dziecka w celu poznania jego rozwoju, określenia aktualnych umiejętności,
preferencji, zainteresowań , uzdolnień oraz celu dostrzegania i
wykorzystywania- dla stymulacji rozwoju – okresów szczególnej wrażliwości na
poszczególne rodzaje oddziaływań i momentów gotowości do uczenia się
określonych umiejętności
2. Zasada samodzielności
Ta zasada sprzyja dostępności wszystkich
materiałów dydaktycznych, znajdujących się w sali. Mają one stała miejsce na
półkach skąd dzieci biorą je i odkładają samodzielnie. Dziecko wykorzystując
materiał musi samodzielnie rozwiązać zadanie. Samodzielność w podejmowaniu
samodzielnych zadań służy kształtowaniu się osobowości, zwłaszcza zdobywaniu
poczucia wiary w siebie, umiejętności analizy i oceny własnego działania,
rozwijaniu wewnętrznej motywacji do działania. Świadomość możliwości
popełniania błędów.
3. Zasada wolności swobody działania
Zasada ta odnosi się do wyboru przez dziecko
rodzaju aktywności oraz jej przedmiotu; tempa uczenia się, miejsca i formy
pracy oraz sposobu jej wykonania. Prawo dziecka do wyboru zdań, ról, partnera
działania kształtuje poczucie odpowiedzialności za siebie oraz poczucie wpływu
DZIALANIA PODNOSZACE JAKOŚC PRZEDSZKOLA
FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ ZGODNYCH Z
REGULAMINEM NORM I ZASAD OBOWIĄZUJĄCYCH W GRUPIE
· Nagradzanie pochwałą i uznaniem
· Darzenie dziecka szczególnym zaufaniem,
zwiększając zakres jego samodzielności
· Nagradzanie przez sprawianie przyjemności
dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum
całej grupy
· Przywilej wykonywania prostych czynności
wykazanych przez nauczyciela
· Atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu
dziecka
· Drobne nagrody rzeczowe – ordery uznania
ŚRODKI ZARADCZE W PRZYPADKU NIESTOSOWANIA SIĘ
DO USTALONYCH ZASAD
· Tłumaczenie i wyjaśnianie
· Ukazywanie następstw postępowania ,
tłumaczenie dziecku ,aby skłonić go do autorefleksji
· Wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku
i niezadowolenia z powodu zachowania dziecka
· Propozycje aktywności mającej na celu
rozładowanie negatywnych emocji
· Czasowe odebranie przyznanego przywileju
· Utworzenie kącików agresji
· Odsuniecie od zabawy- polecenie wykonania
zadania mającego na celu wyciszenie złych emocji
Sposoby diagnozujące osiągnięcia dzieci:
· Obserwacja dziecka – dokumentowanie wyników
· Przeprowadzenie diagnozy: wstępnej dla
dzieci nowych, po I semestrze i końcowej
· Prowadzenie arkuszy osiąganych umiejętności
· Rozmowy indywidualne z rodzicami
· Wymiana doświadczeń ze specjalistami
· Ocena realizacji założonych celów i zadań,
analiza, wnioski do dalszej pracy
· Wspieranie rozwoju dzieci- ewaluacja
działań ujętych w programach PDW, IPET
·
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu
odbywa się na podstawie:
· Obserwacji funkcjonowania w grupie
· Wytworów prac dzieci
· Arkuszy obserwacji rozwoju dzieci
· Prezentacji umiejętności ( występy,
konkursy)
· Materiały reportażowe ( zdjęcia,
filmy, kroniki, albumy)
· Rozmowy
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW O
POSTĘPACH DZIECI
· Prowadzenie i gromadzenie
informacji dotyczącej rozwoju dziecka
· Rozmowy indywidualne z rodzicami
· Organizowanie dni otwartych
· Organizowanie zebrań, warsztatów
· Omawianie arkuszy diagnostycznych
· Arkusz informacyjny osiągnięć
dziecka w przedszkolu
· Organizowanie zajęć otwartych
· Prezentacja prac plastycznych oraz
programów artystycznych
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO –
PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w
przedszkolu jest rozpoznawani i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
-wybitnych uzdolnień,
-niepełnosprawności,
-niedostosowania społecznego,
-zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
-specyficznych trudności w nabywaniu
umiejętności,
-zaburzeń komunikacji językowej,
-choroby przewlekłej,
-zaburzeń psychicznych,
-sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
-zaniedbań środowiskowych,
-trudności adaptacyjnych,
-odmienności kulturowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w
przedszkolu jest organizowana i realizowana w szczególności w formie:
· Działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań
dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz
zaplanowanie wsparcia mającego na celu
rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień,
· Działań pedagogicznych mających na celu
rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i
możliwości psychofizycznych dzieci oraz
planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
a) poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną
analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozę
przedszkolną),
b) zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na
obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
c) zajęć dydaktyczno- wyrównawczych,
d) zajęć specjalistycznych: korekcyjno –
kompensacyjnych, logopedycznych,
e) porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń
dla rodziców i nauczycieli,
f) działań na rzecz zorganizowanej pomocy
materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się trudnej sytuacji życiowej.
REALIZOWANE PROGRAMY
Lp. |
Tytuł programu
|
Autorzy
|
Wydawnictwo
(ewentualnie) |
1.
|
„Razem w przedszkolu”
|
J. Andrzejewska J.
Wierucha
|
WSiP
|
2.
|
„Program nauczania religii dla przedszkola”
|
KS. W. KubikSJ S. Teresa
Biłyk Teresa Czarnecka
|
WAM
|
Formy pracy
· praca indywidualna
· praca w małych zespołach
· praca z całą grupą
· „otwarte drzwi” ( zabawy i zajęcia z
dziećmi nowo przybyłymi do przedszkola, warsztaty integracyjne i zajęci otwarte
dla rodziców)
WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI
Placówka jest
otwarta na współprace z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Praktyki
pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, zintegrowanej
edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Praktykanci są przydzielani do
nauczycieli z co najmniej kilkunastoletnim stażem w pracy pedagogicznej. Czas
odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Są
oni zawsze mile widziani, inspirują do działania w innym wymiarze. Wpływa to
korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w
środowisku lokalnym.
Kółka zainteresowań:
Plastyczne ( 4 razy
w miesiącu),
Muzyczne( 4 razy w
miesiącu),
Teatralne ( 4 razy
w miesiącu),
Taneczne ( 4 razy w
miesiącu),
Języka angielskiego(4razy w miesiącu).
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są
jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki
jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami
jest:
· Dążenie do jedności oddziaływań
dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
· Wszechstronny rozwój dziecka,
· Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
· Zapoznanie rodziców z realizowanymi w
przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
· Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania
dziecka w przedszkolu,
· Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez
dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole
· Przekazywanie porad i wskazówek od
nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz
doborze metod udzielania dziecku pomocy,
· Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji
międzypokoleniowych,
· Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i
przedszkola,
· Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz
przedszkola,
· Podnoszenie świadomości edukacyjnej
rodziców poprzez pedagogizację,
· Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
· Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą
Rodziców,
· Zebrania grupowe,
, Konsultacje indywidualne z inicjatywy
nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
· Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in.
informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
eksponowanie prac dzieci,
· Organizację i prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców,
· Organizację szkoleń i warsztatów
integracyjnych dla rodziców,
· Organizacje uroczystości zaspokajających
potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje,
konkursy,
· Włączanie rodziców w organizację imprez i
uroczystości przedszkolnych, takich jak :noc andrzejkowa, pasowanie na
przedszkolaka, mikołajki, Wigilia, bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, piknik
rodzinny, kiermasze i loterie z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
· Konkursy, wycieczki,
· Angażowanie rodziców w pracę na rzecz
przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu remontów, sponsorowanie
zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych, wykonywanie pomocy
WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
· Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie
zdolności dzieci,
· Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci
podziękowań, wyróżnień i nagród,
· Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
· Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo
swoje i innych dzieci,
· Urozmaicenie pracy dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej,
· Poszerzenie kontaktów zawodowych, które
mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
· zaangażowanie w życie społeczne środowiska
lokalnego
Współpracujemy z :
Urzędem Miasta (udział w akcjach i konkursach
o charakterze ekologicznym),
Komendą Policji i Strażą Miejska(pogadanki na
temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i
wakacji),
Szkołą Podstawową nr 1i nr 3
Przedszkola nr 4, nr 9, nr 15
Towarzystwem „Nasz Dom” (udział w akcji ”Góra
Grosza”),
Schroniskiem dla zwierząt,
Hospicjum,
Placówkami przedszkolnymi w Polsce (udział w
ogólnopolskich konkursach plastycznych),
Biblioteką
Radą Osiedla „Bończyk”
Parafią „ Ścięcia Jana Chrzciciela”
Poradnią Psychologiczno – pedagogiczną
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
· Prezentowanie życzliwej postawy wobec
klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
· Dbałość o dobrą opinię przedszkola w
środowisku lokalnym,
· Prowadzenie kroniki przedszkola
· Organizacja uroczystości między
przedszkolnych,
· Prowadzenie strony internetowej placówki,
· Zabieganie o notatki prasowe dotyczące
istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
· Prezentacja wydarzeń mających miejsce w
przedszkolu w lokalnych mediach,
· Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na
zewnątrz budynku,
· Upowszechnianie informacji o przedszkolu (
logo przedszkola itp.).
· Nadanie nazwy – Misia Uszatka
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ,
EWLUACJA KONCEPCJI
Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna
koncepcję
Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale
całego zespołu pedagogicznego,
Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu
ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian
Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie
realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian , ocena stopnia zaangażowania
osób odpowiedzialnych
Po zakończeniu realizacji całej koncepcji –
ocena efektów realizacji koncepcji , wnioski do planowania pracy w latach
następnych.
Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez
stronę internetową , mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w
koncepcji
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
W zakresie bazy:
Generalny remont dwóch sal do zajęć z dziećmi
na parterze przedszkola,
Sukcesywne doposażenie ogrodu przedszkolnego
w sprzęt rekreacyjny,
Sukcesywne wyłożenie powierzchni miękkiej w
ogrodzie,
Poszerzenie zagrody o nowe zwierzęta,
Powiększenie ogródka warzywnego.
W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno
– pedagogicznej
Wdrażanie innowacji pedagogicznej
Planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych
z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku;
W zakresie doskonalenia zawodowego
nauczycieli:
Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do
podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich
osiągnięć przez publikacje,
Doskonalenie umiejętności nauczycieli
związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i
komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego
funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel,
nauczyciel-dyrektor;
W zakresie współpracy ze środowiskiem i
promocji przedszkola:
Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z
innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat
pracy z dzieckiem
Współpracowanie z nauczycielami innych
placówek celu wymiany doświadczeń i poszukiwaniu nowych metod pracy.,
Zapraszanie uczniów klas I na spotkania
integracyjne w celu promowania pracy placówki i wymiany doświadczeń miedzy
nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania
przedszkolnego
Kontynuowanie i rozszerzanie udziału w
konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych,
Podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami
kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu .
Priorytetem naszej działalności jest
zapewnienie naszym wychowankom
wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa,
akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie
potrzeb naszego środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z
dziećmi, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NA LATA
2013-2017
ZADANIA
2013/14
Wdrażanie innowacji
2014/15
Edukacja ekologiczna - kształtowanie postaw
proekologicznych , rozumienie roli czystego powietrza, wody dla prawidłowego
rozwoju roślin , zwierząt i ludzi - Chronię środowisko naturalne.
2015/16
Mały badacz i odkrywca- rozwijanie twórczych postaw dziecka , talentów i
zainteresowań poprzez zabawy badawcze i eksperymentowanie
2016/17
Edukacja zdrowotna i aktywność ruchowa , odporność psychiczna i fizyczna
warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego . Kształtowanie nawyków i
przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych , propagowanie zdrowego stylu życia ,
kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
kierowanie się zasadami bezpieczeństwa - Dbam o swoje zdrowie.
Koncepcję pracy Przedszkola nr 20 im Misia
Uszatka przyjęto na posiedzeniu rady Pedagogicznej w dniu 30.08.2013 r. do
realizacji w latach 2013 – 2017.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz