1 wrz 2013

Statut Przedszkola - rok 2013/2014

STATUT
PRZEDSZKOLA Nr 20 im Misia Uszatka.
W Mysłowicach

 


SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
ROZDZIAŁ II Cele i zadania przedszkola
ROZDZIAŁ III Sposoby realizacji zadań przedszkola
ROZDZIAŁ IV Organy przedszkola
ROZDZIAŁ V Organizacja przedszkola
ROZDZIAŁ VI Nauczyciele i inni pracownicy
ROZDZIAŁ VII Wychowankowie przedszkola
ROZDZIAŁ VIII Współpraca z rodzicami
ROZDZIAŁ VIII Warunki bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu
ROZDZIAŁ IX Przepisy końcowe



ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1.1. Przedszkole Nr 20 im, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną, która:

1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach,
4) realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
2. Siedzibą przedszkola jest budynek przy ulicy Zapolskiej 1 w Mysłowicach.
3. Organem prowadzącym jest Miasto Mysłowice.
4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty.
5. Przedszkole używa nazwy: Przedszkole Nr 20 im. Misia Uszatka w Mysłowicach.
6. Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu.
Przedszkole nr 20 im. Misia Uszatka
Ul. G. Zapolskiej 1, 41-400 Mysłowice
7. Przedszkole prowadzi:
1) wychowanie przedszkole dla dzieci w wieku 3 - 6 lat;
2) obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkole.

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania przedszkola

§ 2. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia
dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i
dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

§ 3. 1. Celem wychowania przedszkolnego jest:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego
radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy, rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

§ 4. 1. Cele wychowania przedszkolnego, o którym mowa w § 3 ust. 1 przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:

1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, a zwłaszcza porozumiewania się z dorosłymi dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
3) wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
5) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
7) wychowanie przez sztukę;
8) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne,
budzenie zainteresowań technicznych;
9) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
10) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
11) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
12) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
13) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

§ 5 . 1. Do zadań Przedszkola Nr 20 należy:

1) zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w przedszkolu oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez przedszkole;
2) zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
3) kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny dzieci w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
4) realizacja programów nauczania , które  zawierają podstawę programową wychowania przedszkolnego;
5) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków poprzez obserwację zakończoną analizą i  oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, także wykorzystywanie wyników obserwacji w procesie uczenia i nauczania;
6) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi;
7) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
8) organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych z zachowaniem zasad higieny psychicznej;
9) dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania i wychowania do możliwości psychofizycznych dzieci w grupie lub poszczególnego dziecka;
10) wyposażanie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych przedszkola;
11) organizacja kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
12) wspomaganie wychowawczej roli rodziców;
13) umożliwianie wychowankom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
14) zapewnienie, w miarę posiadanych środków, opieki i pomocy materialnej dzieciom pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
15) rozpoznawanie zainteresowań wychowanków oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień;
16) upowszechnianie wśród wychowanków wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;
17) stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień przez organizowanie zajęć ponad 5-godzinny czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania
przedszkolnego;
18) rozwijanie u wychowanków dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
19) współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w przedszkolu;
20) upowszechnianie wśród dzieci wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
21) zapobieganie wszelkiej dyskryminacji;
22) prowadzenie edukacji medialnej w celu przygotowania uczniów do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów;
23) ochrona wychowanków przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju,
24) egzekwowanie obowiązku szkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
25) dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego , zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji;
26) kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.

§ 6. Przedszkole kładzie bardzo duży nacisk na współpracę ze środowiskiem,
systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec placówki, stwarza mechanizmy
zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań.

§ 7. Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor Przedszkola, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno- obsługowi we współpracy z rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi, a także w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę.





ROZDZIAŁ III

Sposoby realizacji zadań przedszkola

§ 8. 1. Praca opiekuńczo - wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest
w oparciu o obowiązującą podstawę wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi
programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych grup.
2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań
ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
3. Program wychowania przedszkolnego zawiera:
1) szczegółowe cele edukacyjne;
2) tematykę materiału edukacyjnego;
3) wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
4. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród
programów zarejestrowanych i dopuszczonych przez MEN lub:
1) opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
2) zaproponować program opracowany przez innego autora ( autorów);
3) zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
5. Przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu, dyrektor przedszkola może zasięgać opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu lub zespołu nauczycielski i specjalistów, zatrudnionych w przedszkolu/
6. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi program wychowania przedszkolnego.
7. Programy wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor przedszkola.
8. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego
stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
9. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie
programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej
wychowania przedszkolnego.

§ 9. 1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział przedszkolny opiece jednemu lub
dwojgu nauczycielom, zwanych dalej wychowawcami grupy. Dyrektor przedszkola
zapewnia zachowanie ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania
grupy.

§ 10. 1. Przedszkole informacje o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informacje wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych obserwacji
pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.

§ 11. 1. Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w
przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
1) realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 81 niniejszego statutu;
2) zagospodarowanie czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym według zasad:
a) co najmniej jedną piątą czasu przeznacza się na zabawę: w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela,
b) co najmniej jedną piątą czasu ( w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czas), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, na wycieczce (organizowane są gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, porządkowe i
ogrodnicze),
c) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,
d) pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel zagospodarowuje dowolnie, w tym są czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne.
3) opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu;
4) przestrzeganie liczebności grup;
5) odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
6) oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
7) prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;
8) kontroli obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;
9) umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola;
10) oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
11) zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren
przedszkola w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
12) ogrodzenie terenu przedszkola;
13) zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
14) zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni i
pomieszczeń gospodarczych;
15) wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed
ewentualnym zsuwaniem się po nich. Otwartą przestrzeń pomiędzy biegami
schodów zabezpiecza się kratami;
16) wyposażenie pomieszczeń przedszkola, a w szczególności sal dydaktycznych
w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i
instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
17) zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi
imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;
18) przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

§ 12.1. W przedszkolu organizuję się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc
udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom polega na  wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu  problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia  efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla wychowanków.
2. Pomoc jest udzielana przez wychowawców grup i specjalistów.

§ 13 1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana jest we współpracy z:
1) rodzicami;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i poradniami specjalistycznymi;
3) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
4) podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

§ 14. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogicznej jest udzielana z inicjatywy:
1)    rodziców;
2)    dyrektora przedszkola;
3)    nauczyciela lub wychowawcy prowadzącego zajęcia z wychowankiem;
5) poradni;
7) pracownika socjalnego;
8) asystenta rodziny;
9) kuratora sądowego.

§ 15. 1. Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka, oraz  rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych , wynikających w szczególności :
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego ;
3)  z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze  szczególnych uzdolnień ;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7)  z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową wychowanka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

§ 16. 1. Pomoc psychologiczno –pedagogiczna polega na :
1) diagnozowaniu środowiska wychowanka;
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości psychofizycznych wychowanków
oraz indywidualnych potrzeb wychowanków, poprzez obserwację
pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia
nauki w szkole podstawowej ( diagnoza przedszkolna). Obserwację
przeprowadza się obowiązkowo w grupach 5-latków i 6
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i
wiadomości przez dziecko;
4) wspieraniu wychowanków z wybitnymi uzdolnieniami;
5) opracowywaniu i wdrażaniu  indywidualnych lub grupowych programów  pomocy  psychologiczno – pedagogicznej  dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela..
6) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków
i rodziców;
7) podejmowaniu działań wychowawczych oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
8) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse
edukacyjne dzieci;
9) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych
wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
10) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych;
11) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
12) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych.
§ 17 Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje  dyrektor przedszkola.

§ 18. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem w formie:
1)    zajęć rozwijających uzdolnienia;
2)    zajęć dydaktyczno- wyrównawczych;
3)    zajęć specjalistycznych:  korekcyjno- kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
4)    warsztatów;
5)    porad i konsultacji.
§ 19. 1. Zainteresowania wychowanków oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w
formie wywiadów z rodzicami, dzieckiem, prowadzenia obserwacji
pedagogicznych oraz z opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych.
2. Organizowane w przedszkolu konkursy, turnieje stanowią formę rozwoju
uzdolnień i ich prezentacji.

§ 20. 1. Indywidualizacja pracy z wychowankiem na obowiązkowych i dodatkowych
zajęciach polega na:
1) dostosowywaniu tempa pracy do możliwości percepcyjnych dziecka;
2) dostosowaniu poziomu wymagań edukacyjnych do możliwości percepcyjnych, intelektualnych i fizycznych dziecka;
3) przyjęciu adekwatnych metod nauczania i sprawdzania umiejętności
dziecka;
4) różnicowaniu stopnia trudności i form prac podczas zajęć.

§ 21. 1. W przedszkolu, w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie przeznaczonych na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizowane są świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
2. Zajęcia dydaktyczne to zajęcia logopedyczne, prowadzone za zgodą organu
prowadzącego. Czas trwania zajęć wynosi 15 minut dla dzieci w wieku 3 - 4 lata, a dla dzieci w wieku 5 -6 lat do 30 min. Okres objęcia dziecka opieką logopedyczną określa dyrektor przedszkola na  wniosek logopedy lub wychowawcy.

§ 22. W przedszkolu zatrudniony jest logopeda.

§ 23 Porad dla rodziców  udzielają, w zależności od potrzeb nauczyciele,
pedagog, psycholog z poradni psychologiczno- pedagogicznej, logopeda w terminach podawanych na tablicy ogłoszeń dla
rodziców.


§ 24.Dyrektor przedszkola dokonuje bilansu potrzeb na dany rok szkolny, w szczególności określa formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej i liczbę godzin potrzebną na ich realizację. z wnioskiem o przydział potrzebnej liczby godzin i etatów występuje do organu prowadzącego.

§ 25. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej udziela poradnia psychologiczno- pedagogiczna.

§ 26. Do zadań logopedy należy:
1)       diagnozowanie logopedyczne,  w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy wychowanków;
2)       prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla wychowanków i rodziców  w zakresie stymulacji rozwoju mowy wychowanków i eliminowania jej zaburzeń;
3)       podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń  komunikacji językowej we współpracy z rodzicami wychowanków;
4)       wspieranie nauczycieli, wychowawców  i innych specjalistów w  udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.

§ 27.1. Przedszkole zapewnia wychowankom z orzeczoną niepełnosprawnością lub
niedostosowanych społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do pobytu w przedszkolu, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
3) realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dziecka;
4) zajęcia rewalidacyjne, stosownie do potrzeb;
5) integrację ze środowiskiem rówieśniczym.

§ 28. Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z
organem prowadzącym.

§ 29.1. Dzieci podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu,
którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola
obejmuje się indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolny.
2. Obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor szkoły na
wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez
zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno –pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający
wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb
edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
3. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem
przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzył prowadzenie tych zajęć.
4.Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu
dziecka, w domu rodzinnym.
5. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego mogą być organizowane
odpowiednio:
1) z oddziałem przedszkolnym, albo;
2) indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu przedszkola w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do dziecka, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola.
7. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy kształcenia
przedszkolnego kształcenia ogólnego, dostosowane do potrzeb i możliwości
psychofizycznych dziecka.
8. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualne przygotowanie
przedszkolne dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści
wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do
możliwości psychofizycznych wychowanka oraz warunków, w których zajęcia są
realizowane.
9. Na podstawie orzeczenia, dyrektor przedszkola ustala zakres, miejsce i czas
prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz formy i zakres
pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
10. wychowankom objętym indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, których stan
zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, w celu ich integracji ze
środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor przedszkola w
miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz
aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola.

§ 30. 1. Przedszkole sprawuje opiekę nad wychowankami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu warunków rodzinnych i losowych poprzez:
1)    występowania o pomoc do Rady Rodziców, sponsorów i organizacji.

§ 31. 1. Każdy rodzic ( prawny opiekun) ma prawo skorzystać z dobrowolnego
grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
2. Przedszkole pomaga w zawieraniu w/w ubezpieczenia, przedstawiając Radzie
Rodziców oferty towarzystw ubezpieczeniowych. Decyzję o wyborze ubezpieczyciela
podejmuje Rada Rodziców.
3. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy grupy, Dyrektor
przedszkola może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia ze środków
finansowych przedszkola.

ROZDZIAŁ IV

Organy przedszkola

§ 32. 1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.

§ 33. Każdy z wymienionych organów w, § 32 działa zgodnie z ustawą o systemie
oświaty. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych
przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola.

§ 34. 1. Dyrektor przedszkola:
1) kieruje przedszkolem jako jednostką samorządu terytorialnego;
2) jest osobą działającą w imieniu pracodawcy;
3) jest organem nadzoru pedagogicznego;
4) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;
5) wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym
ustawą.


§ 35. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na
zewnątrz. Jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników zatrudnionych w
przedszkolu.

§ 36. Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora przedszkola określa
ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.

§ 37. Dyrektor przedszkola:
1. Kieruje działalnością opiekuńczo - wychowawczą i dydaktyczną, a szczególności:
1) kształtuje twórczą atmosferę pracy, stwarza warunki sprzyjające podnoszeniu jej jakości;
2) przewodniczy Radzie Pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej;
3) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
4) powołuje komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, gdy zachodzi taka potrzeba;
5) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami;
6) przedkłada Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku ogólne wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
8) przedstawia do 31 sierpnia każdego roku szkolnego wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
9) dba o autorytet członków Rady Pedagogicznej, ochronę praw i
godności nauczyciela;
10) współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców
11) stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza i opiekuńcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności wychowawczo- opiekuńczej w przedszkolu;
12) w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje wychowankom
nauczanie indywidualne;
13) dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania, po zaopiniowaniu ich przez Radę Pedagogiczną
14) wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem i zawiadamia o tym organ prowadzący i nadzorujący;
15) stwarza warunki umożliwiające podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej językowej wychowankom, w przypadku, gdy zachodzi taka potrzeba;
16) opracowuje plan doskonalenia nauczycieli, w tym tematykę szkoleń i
narad;
17) skreśla z listy przyjętych do przedszkola, z zachowaniem zasad
zapisanych w § 96 statutu;
18) w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje dla dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;
19) zawiadamia w terminie do 30 września każdego roku szkolnego dyrektora
szkoły podstawowej w obwodzie której mieszka dziecko o realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci przyjęte do przedszkola, które temu obowiązkowi podlegają;
20) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w sprawie organizacji praktyk studenckich.
2. Organizuje działalność przedszkola, a w szczególności:
1) opracowuje do 30 kwietnia arkusz organizacyjny na kolejny rok szkolny;
2) przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno wychowawczych lub opiekuńczych;
3) określa i ustala sposoby dokumentowania pracy wychowawczo -dydaktycznej;
4) ustala wykaz materiałów niezbędnych nauczycielowi do wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków nauczycieli, stosownie do specyfiki przedszkola;
5) zapewnia odpowiednie warunki do jak najpełniejszej realizacji zadań przedszkola, a w szczególności należytego stanu higieniczno –sanitarnego, bezpiecznych warunków pobytu wychowanków w budynku przedszkolnym i placu zabaw;
6) dba o właściwe wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
7) egzekwuje przestrzeganie przez pracowników przedszkola ustalonego porządku oraz dbałości o estetykę i czystość;
8) sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną i gospodarczą przedszkola;
9) opracowuje projekt planu finansowego przedszkola i przedstawia go celem zaopiniowania Radzie Pedagogicznej :
10) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
11) dokonuje co najmniej raz w ciągu roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na placu zabaw,
12) organizuje prace konserwacyjno –remontowe oraz powołuje komisje przetargowe;
13) powołuje komisję w celu dokonania inwentaryzacji majątku placówki;
14) odpowiada za prowadzenie, przechowywanie i archiwizację dokumentacji placówki zgodnie z odrębnymi przepisami;
15) organizuje i sprawuje kontrolę zarządczą zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
3. Prowadzi sprawy kadrowe i socjalne pracowników, a w szczególności:
1. nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;
2. dokonuje oceny pracy nauczycieli
3. opracowuje regulamin wynagradzania pracowników samorządowych;
4. dokonuje oceny dorobku zawodowego za okres stażu na stopień awansu zawodowego;
5. przyznaje nagrody dyrektora oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i pracownikom administracji i obsługi przedszkola
6. występuje z wnioskami o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i pracowników;
7. udziela urlopów zgodnie z KN i Kpa;
8. załatwia sprawy osobowe nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
9. wydaje świadectwa pracy i opinie wymagane prawem;
10. wydaje decyzje o nadaniu stopnia nauczyciela kontraktowego
11. przyznaje dodatek motywacyjny nauczycielom zgodnie z zasadami opracowanymi przez organ prowadzący;
12. dysponuje środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
13. określa zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności na stanowiskach pracy;
14. współdziała ze związkami zawodowymi w zakresie  uprawnień związków do opiniowania i zatwierdzania;
15. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.

§ 38. Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym dla Dyrektora
przedszkola. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie
określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.

§ 39. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola.

§ 40. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w
przedszkolu.

§ 41. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby
zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej,
w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest
działalność opiekuńczo –wychowawcza.

§ 42. 1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji stanowiących:
1) uchwala regulamin swojej działalności;
2) zatwierdza plan pracy przedszkola na każdy rok szkolny;
3) podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentu pedagogicznego;
4) podejmuje uchwały w sprawie skreślenia z listy zapisane dziecko;
5) ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdza
plan WDN;
6) uchwala statut przedszkola i wprowadzane zmiany do statutu.

§ 43. 1. Rada Pedagogiczna w ramach kompetencji opiniujących:
1) opiniuje przedszkolny zestaw programów wychowania  przedszkolnego przed dopuszczeniem ich do użytku przez dyrektora;
2) opiniuje propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz w ramach godzin ponadwymiarowych;
3) opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) opiniuje projekt finansowy przedszkola;
5) opiniuje wniosek o nagrodę kuratora oświaty dla dyrektora przedszkola;
6) opiniuje podjęcie działalności stowarzyszeń, wolontariuszy oraz innych organizacji, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza;
7) wydaje opinie na okoliczność przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora;
8) opiniuje pracę dyrektora przy ustalaniu jego oceny pracy;
9) opiniuje ramowy rozkład dnia w przedszkolu;
10) opiniuje organizację przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;

§ 44. 1. Rada Pedagogiczna ponadto:
1) przygotowuje projekt zmian (nowelizacji) do statutu i upoważnia dyrektora do obwieszczania tekstu jednolitego statutu;
2) może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora przedszkola;
3) uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
4) głosuje nad wotum nieufności dla dyrektora przedszkola;
5) ocenia, z własnej inicjatywy sytuację oraz stan przedszkola i występuje z
wnioskami do organu prowadzącego;
6) wybiera swoich przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko
dyrektora przedszkola;
7) wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy;
8) zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji Dyscyplinarnej dla
Nauczycieli.

§ 45. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku
szkolnego, po zakończeniu pierwszego okresu, po zakończeniu rocznych zajęć lub w
miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu prowadzącego,
organu nadzorującego, Rady Rodziców lub, co najmniej 1/3 jej członków.

§ 46. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są
podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

§ 47. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami
prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ
sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z
przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu
sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

§ 48. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do
nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, które modą
naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych
pracowników przedszkola.

§ 49. Protokóły posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządzane są sporządzane w formie
elektronicznej z wykorzystaniem technologii informatycznej, zabezpieczającej selektywny
dostęp do protokółów oraz rejestrator historii zmian i ich autorów, a także umożliwiający
sporządzenie protokółów w formie papierowej. W terminie 10 dni od zakończenia roku
szkolnego dokonuje się wydruku papierowego ze wszystkich protokółów. Ostemplowane
i przesznurowane dokumenty przechowuje się w archiwum przedszkola, zgodnie
Instrukcją archiwizacyjną.

§ 50. 1. W przedszkolu działa Rada Rodziców.
2. Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkola.
3. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców przed innymi
organami przedszkola.
4. W skład Rady Rodziców wchodzą po trzech przedstawicieli każdego oddziału przedszkolnego.
5. Wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym w tajnych wyborach.
6. W wyborach, o których mowa w ust. 5 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic ( prawny opiekun).
7. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;
2) szczegółowy tryb wyborów do Rady Rodziców;
3) zasady wydatkowania funduszy Rady
Rodziców.
8. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.
9. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.

§ 51. 1. Rada Rodziców w ramach kompetencji stanowiących:
1)    uchwala regulamin swojej działalności.

§ 52. 1. Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:
1) opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń;
2) opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;
3) opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania i kształcenia, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;
4) opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć.



§ 53. 1. Rada Rodziców może:
1) wnioskować do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny nauczyciela, z wyjątkiem nauczyciela stażysty;
2) występować do dyrektora przedszkola, innych organów przedszkola, organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego w wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola;
3) delegować swojego przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola;
4) delegować swojego przedstawiciela do Zespołu Oceniającego, powołanego przez organ nadzorujący do rozpatrzenia odwołania nauczyciela od oceny pracy.

§ 54. Zasady współpracy organów przedszkola
1. Wszystkie organa przedszkola współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy
organ w granicach swoich kompetencji.
2. Każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi przedszkola w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi
przedszkola.
3. Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej
sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
4. Organa przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
5. Uchwały organów przedszkola prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości w formie
pisemnych tekstów uchwał umieszczanych na tablicy ogłoszeń.
6. Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie dyrektorowi
przedszkola poprzez swoją reprezentację, tj. Radę Rodziców w formie pisemnej lub Radzie Pedagogicznej w formie ustnej na jej posiedzeniu.
7. Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.
8. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki i kształcenia dzieci według zasad ujętych w przedszkola.
9. Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w § 53 niniejszego statutu.

§ 55.Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami przedszkola.
1. W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:
1) prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych
decyzji należy do dyrektora przedszkola;
2) przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze
stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
3) dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z
organów – strony sporu;
4) o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
2. W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor,
powoływany jest Zespól Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po
jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że dyrektor przedszkola
wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
3. Zespól Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie
mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję
w drodze głosowania.
4. Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako
rozwiązanie ostateczne.
5. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.



ROZDZIAŁ V

Organizacja przedszkola

§ 56. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i
stopnia niepełnosprawności.

§ 57. Przedszkole jest 5 - oddziałowe.

§ 58. Dzienny czas pracy przedszkola ustala się na 11 godzin dzienne: od 6.00 do 17.00.
§ 59. Podstawa programowa jest realizowana w godzinach 8. 00 - 13.00.

§ 60. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, a terminy przerw pracy przedszkola ustalane są co corocznie w projekcie organizacyjnym przedszkola  zatwierdzonym przez Prezydenta Miasta Mysłowice.

§ 61. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.

§ 62. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole,
liczba dzieci w oddziale może być niższa.

§ 63. Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 17.00.

§ 64. 1. Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:
1) 5 sal do zajęć dla poszczególnych grup;
2) salę rekreacyjną do gimnastyki korekcyjnej;
3) kuchnię;
4) szatnię dla dzieci;
5) pomieszczenia administracyjne i gospodarcze;
6) pokój zajęć logopedycznych;
7) plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw i ćwiczeń rekreacyjnych.

§ 65. 1. Praca opiekuńczo – wychowawcza i dydaktyczna jest prowadzona na podstawie
programów wychowania przedszkolnego, dopuszczonego do użytku w przedszkolu przez
dyrektora.
§ 66. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

§ 67. 1. W przedszkolu SA prowadzone kółka zainteresowań: zajęcia umuzykalniające, nauka języka angielskiego, rytmika, itp.
2.Czas trwania  kołek zainteresowań jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i
wynosi:
1) z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5 - 6 lat – około 30 minut.

§ 68. 1. Przedszkole, na życzenie rodziców ( prawnych opiekunów) organizuje naukę
religii dla grupy nie mniejszej niż 7 osób z oddziału.
2. W przypadku mniejszej liczby dzieci, których rodzice ( prawni opiekunowie)
złożyli pisemne życzenie udziału ich dzieci w nauce religii, naukę religii prowadzi
się w grupie łączonej.
3. Nauka religii odbywa się w przedszkolu w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych.



§ 69. Grupy łączone.
1. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczych lub dydaktyczno –
wychowawczych w grupach łączone.
2. Grupa łączone jest tworzona na okres roku szkolnego w godzinach 6.00 –
8.00 i 15.00 – 17.00 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie
rano i późno odbieranymi z przedszkola.
3. Ilość dzieci w grupie łączonej nie może przekraczać 25.
4. W okresach niskiej frekwencji dzieci ( ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy
przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) dyrektor przedszkola
może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności w grupie.
5. Wycieczki, wyjazdy do teatru i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w
grupach o strukturze łączonej, zgodnie z Regulaminem Organizacji Wycieczek.

§ 70.  Nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego jest bezpłatne.

§ 71. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch
nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.

§ 72. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej
nauczyciel ( nauczyciele) opiekują się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania
dzieci do przedszkola.

§ 73. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora
przedszkola. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
2. W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się  w szczególności:
a)    liczbę oddziałów,
b)    liczbę dzieci zapisanych do placówki,
c)    czas pracy poszczególnych oddziałów,
d)    czas pracy pracowników niepedagogicznych,
e)    ogólną liczbę godzin tygodniowych i rocznych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,
f)     liczbę miejsc w placówce,
g)    liczbę pracowników przedszkola,
h)    liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
3. Dyrektor przedszkola opracowuje arkusz organizacyjny pracy szkoły do 30
kwietnia każdego roku szkolnego, zaś organ prowadzący zatwierdza do 25 maja
danego roku.
4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego przedszkola dyrektor , z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

§ 74. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez
dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców ( prawnych opiekunów).
Proporcje zachowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym
wynoszą:
1) co najmniej jedną piątą czasu przeznacza się na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu ( w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku ( organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, ogrodnicze, itp.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego.



§ 75. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu.
1. W godzinach 6 - 8.30:
a) schodzenie się dzieci,
b) zabawy swobodne w kącikach zainteresowań,
c) prace nauczycielki o charakterze obserwacyjnym, wyrównawczym,
korekcyjnym, stymulującym,
d) zabawy dydaktyczne o charakterze poszerzającym temat z małym
zespołem bądź indywidualnie,
e) ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe ze śpiewem,
f) przygotowanie do śniadania.
2. W godzinach 8.30.oo - 11.30:
a) śniadanie,
b) zajęcia inspirowane przez nauczyciela w celu wspomagania rozwoju
dzieci w sferze ruchowej, muzycznej, plastycznej, językowej, matematycznej,
c) zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań,
d) prace nauczycielki indywidualne lub z małym zespołem o charakterze
wyrównawczym, stymulującym, korekcyjnym,
e) zabawy ruchowe z prawidłami,
f) spacery w celu dydaktycznym lub rekreacyjnym,
g) zabawy w ogrodzie przedszkolnym,
h) przygotowanie do obiadu, zabiegi higieniczne.
3. W godzinach 11.30 – 17.00:
a) obiad,
b) zabawy dydaktyczne i dowolne,
c) zabawy w ogrodzie przedszkolnym,
d) kółka zainteresowań,
e) praca wyrównawcza.

§ 76. Odpłatność za przedszkole.
1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez
Miasto Mysłowice oraz rodziców ( prawnych opiekunów) – w formie comiesięcznej
odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
2. Opłatę za świadczenia udzielane przez przedszkole oraz korzystanie z posiłków ustala organ prowadzący.
4.Opłata, o której mowa w ust. 2.podlega zwrotowi w kwocie równej iloczynowi dni
nieobecności i stawki za wyżywienie, a za świadczenia udzielane przez przedszkole w kwocie równej iloczynowi godzin nieobecnych i stawki za godzinę. Zwrot nadpłaty następuje w formie odliczenia od należności w następnym miesiącu.
5. Deklaracje dotyczące czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz rodzajów spożywanych posiłków a tym samym wysokości wnoszenia opłat, rodzic przedkłada w Karcie Zgłoszenia do przedszkola.
6. Opłaty za wyżywienie dziecka w przedszkolu oraz za godziny dodatkowe należy dokonywać do 10 – tego każdego miesiąca na konto placówki.
7. W przypadku powstania zaległości w opłatach, przekraczających jeden miesiąc, dziecko może zostać skreślone z listy dzieci uczęszczających do przedszkola. Skreślenie z listy nie wyklucza postępowania egzekucyjnego.
8. Na wniosek rodziców dziecka, dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą
Pedagogiczną występuje do MOPS –u o całkowite lub częściowe sfinansowanie
odpłatności za świadczenia w przedszkolu.

§ 77. 1. Przedszkole może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz
studentów szkól wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na
podstawie pisemnego porozumienia, zawartego pomiędzy dyrektorem przedszkola, a
zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
2. Koszty związane z przebiegiem praktyk pokrywa zakład kierujący na praktykę.

§ 78. W przedszkolu mogą działać, zgodnie ze swoimi statutami i obowiązującymi w tym
względzie przepisami prawnymi związki zawodowe zrzeszające nauczycieli lub innych
pracowników przedszkola.







ROZDZIAŁ VI

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkoli

§ 79. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz
odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece
dzieci.

§ 80.1. Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
1) odpowiedzialność za życie , zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych opiece dzieci w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
2) otoczenie opieką każde dziecko od chwili jego przyjęcia do przedszkola;
3) prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego, m.in. wykorzystanie najnowszej wiedzy merytorycznej i metodycznej do pełnej realizacji wybranego programu wychowania przedszkolnego, wybór optymalnych form organizacyjnych i metod pracy z dziećmi w celu maksymalnego ułatwienia dzieciom zrozumienia istoty realizowanych zagadnień;
4) indywidualizowanie pracy z dzieckiem, w szczególności poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych, metod i form pracy do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka, zgodnie z ustaleniami zawartymi w Karcie Indywidualnych Potrzeb Wychowanka oraz na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
5) prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą i ocena
gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozą przedszkolną);
6) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania, a w szczególności informowanie rodziców na pierwszym zebraniu o wymaganiach
wynikających z realizowanego programu wychowania przedszkolnego, systematyczne informowanie o postępach dziecka i pojawiających się trudnościach, a także o jego zachowaniu i rozwoju, w formach przyjętych w przedszkolu;
7) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych, , rozpoznawanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień dziecka;
8) wnioskowanie do dyrektora przedszkola o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną dziecka, w przypadkach, gdy podejmowane przez nauczyciela działania nie przyniosły oczekiwanych zmian lub, gdy nauczyciel zdiagnozował wybitne uzdolnienia;
9) dostosowanie wymagań edukacyjnych z zajęć do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych wychowanka, u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe;
10) tworzenie własnego warsztatu pracy dydaktycznej, wykonywanie pomocy
dydaktycznych, udział w gromadzeniu innych niezbędnych środków
dydaktycznych (zgłaszanie dyrekcji zapotrzebowania, pomoc w zakupie),
dbałość o pomoce i sprzęt będący na wyposażeniu sali;
11) kształcenie i wychowywanie dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, szacunku dla
symboli narodowych oraz szacunku dla każdego człowieka;
12) dbanie o kształtowanie u dzieci postaw moralnych;
13) bezstronne, rzetelne, systematyczne i sprawiedliwe ocenianie
umiejętności dzieci.
14) wspieranie rozwoju psychofizycznego każdego dziecka, jego zdolności
lub zainteresowań;
15) rozpoznawanie możliwości i potrzeb powierzonych jego opiece dzieci;
16) organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami co najmniej dwa razy w roku szkolnym oraz indywidualne kontakty z rodzicami dzieci i konsultacje z rodzicami;
17) doskonalenie umiejętności dydaktycznych, aktywny udział we wszystkich
posiedzeniach Rad Pedagogicznych, udział w zajęciach otwartych, uczestnictwo
w konferencjach metodycznych oraz wszystkich formach doskonalenia wewnętrznego;
18) aktywny udział w życiu przedszkola: udział w uroczystościach i imprezach organizowanych w przedszkolu;
19) przestrzeganie dyscypliny pracy;
20) prawidłowe prowadzenie dokumentacji: opracowywanie rocznych i
miesięcznych planów pracy, prowadzenie dziennika oddziału, kart obserwacji, a
także zestawień statystycznych i innych wymaganych przez dyrektora przedszkola;
21) kierowanie się w swoim działaniu dobrem dziecka, poszanowanie jego
godności osobistej;
22) dbanie o wystrój sali powierzonej opiece;
23) przestrzeganie tajemnicy służbowej;
24) przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje
pracownicze;
25) opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania
przedszkolnego dyrektorowi przedszkola;
26) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego
oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Dyrektora oraz uchwałami
Rady Pedagogicznej.
2. Nauczyciel realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 poprzez:
1) dokładne poznanie dzieci, ich stanu zdrowia, cech osobowościowych,
warunków rodzinnych bytowych a także potrzeb i oczekiwań;
2) tworzenie środowiska zapewniającego dzieciom prawidłowy rozwój
fizyczny i psychiczny, poczucie bezpieczeństwa i atmosferę zaufania;
3) ułatwianie adaptacji w środowisku rówieśniczym i nowych warunkach, a
także pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z innymi dziećmi;
4) pomoc w rozwiązywaniu napięć powstałych na tle rodzinnym;
5) organizowanie pobytu dziecka w przedszkolu, poprzez przestrzeganie
porządku dnia, wdrażanie dzieci do współpracy;
6) utrzymywanie stałego kontaktu z psychologiem, pedagogiem i logopedą
lub innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia specjalistyczne;
7) wdrażanie dzieci do wysiłku, cierpliwości, pokonywanie trudności i odporności na niepowodzenia;
8) wdrażanie dzieci do społecznego działania oraz kształtowanie właściwych postaw moralnych, właściwych relacji między dziećmi – życzliwości, współdziałania, pomocy, odpowiedzialności za ład i estetykę sali;
9) okazywanie troski i życzliwości do każdego dziecka;
10) unikanie złośliwości i przesady w ocenie błędów i wad dziecka;
11) stwarzanie możliwości wykazania się przez dzieci, zdolnościami
poznawczymi, opiekuńczymi, artystycznymi lub innymi;
12) współpracę z rodzicami, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
intendentem w sprawach żywienia dzieci;
13) wdrażanie dzieci do dbania o zdrowie i higienę osobistą;
14) dbanie o stan techniczny sprzętu zgromadzonego w sali oraz zabawek i
innych pomocy dydaktycznych; przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w
budynku przedszkola, ogrodzie i podczas wyjść poza teren przedszkola;
15) udzielanie rad, wskazówek i pomocy rodzicom;
16) przestrzeganie procedur obowiązujących w przedszkolu, a szczególności
procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w wypadkach,
organizowania wycieczek poza teren przedszkola.

§ 81. 1. Zadania nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa dzieci.
Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego
opiece dzieci. Jest zobowiązany:
1) skrupulatnie przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i p/poż, a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu;
2) do ciągłej obecności przy dzieciach. Nauczyciel może opuścić miejsce pracy po przekazaniu grupy drugiemu nauczycielowi;
3) do niezwłocznego przerwania i wyprowadzenia dzieci z zagrożonych miejsc, jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć;
4) nierozpoczynanie zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa;
5) do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
6) nauczyciel ma obowiązek wejść do sali pierwszy, by sprawdzić, czy warunki do prowadzenia zajęć z dziećmi nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci i nauczyciela. Jeżeli sala do zajęć nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa nauczyciel ma obowiązek zgłosić to do dyrektora przedszkola celem usunięcia usterek. Do czasu naprawienia usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu.
7) kontrolować właściwą postawę dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy;
8) dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu;
9) zgłaszać do dyrektora oraz wpisywać do zeszytu wyjść wszystkie wyjścia poza teren przedszkola;
10) usuwać z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby spowodować skaleczenia lub zagrażać zdrowiu dzieci;
11) udzielić pierwszej pomocy dziecku w przypadku wystąpienia choroby lub wypadku;
12) nauczyciel jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych.

§ 82. 1. Pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę w przedszkolu są pracownikami
samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
2. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
4) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami;
6) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
7) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
8) sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego;
3. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest przestrzegać szczegółowy
zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku. Przyjęcie szczegółowego zakresu
obowiązków jest potwierdzane podpisem pracownika.

§ 83. 1. Zadania intendenta
1) Do zadań intendenta związanych z obiegiem pieniędzy należy:
a) pobieranie zaliczek z kasy na zakup żywnościowych i rozlicznie się z nich na bieżąco po uprzednim przedstawieniu rachunków do akceptacji dyrektora,
2) Do zadań  intendenta związanych z gospodarką magazynową należą:
a) sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem, wpisywanie sprzętów do
poręcznych ksiąg inwentarzowych oraz na fiszki inwentarzowe po ich uprzednim oszacowaniu,
b) prowadzenie kartotek materiałowych, ewidencji pozaksięgowych, aktualizacji wywieszek inwentarzowych,
c) zabezpieczenie magazynów przed pożarem, kradzieżą i zanieczyszczeniem,
d) racjonalne i oszczędne gospodarowanie powierzonymi składnikami majątku,
e) utrzymywanie czystości (sprzątanie) magazynów żywnościowych.
3) Do zadań intendenta związanych z działalnością organizacyjno – gospodarczą należą:
a) wykonywanie badań profilaktycznych,
b) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich przepisów dotyczących bph. I p/poż,
c) udział w szkoleniach bhp i p/poż,
d) uczestniczenie w kasacji i spisach z natury,
e) zaopatrywanie pracowników w odzież roboczą zgodnie z obowiązującymi przepisami,
f) wykonywanie poleceń dyrektora.
4) Do zadań intendenta związanych z żywieniem dzieci i personelu należą:
a) planowanie jadłospisu zgodnie z obowiązującymi normami i
kalorycznością oraz umieszczanie jadłospisu do wiadomości rodziców,
b) wydawanie do kuchni artykułów żywieniowych za potwierdzeniem kucharki i wpisywanie ich do dziennych raportów żywieniowych,
c) przestrzeganie stawki żywieniowej i terminów przydatności do spożycia artykułów znajdujących się w magazynie,
d) prowadzenie magazynu żywieniowego, właściwe przechowywanie produktów i zabezpieczanie ich przed zniszczeniem,
e) prowadzenie kartoteki magazynu żywnościowego,
f) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni (przygotowaniem i
porcjowaniem posiłków zgodnie z normami, oszczędnym gospodarowaniem produktami spożywczymi, przestrzeganiem czystości, wykorzystaniem produktów do przygotowywania posiłków zgodnie z przeznaczeniem).




§ 84.1. Zadania kucharki:
1) uczestniczenie w planowaniu jadłospisów;
2) przygotowywanie posiłków zgodnie z jadłospisem i zachowaniem obowiązujących norm;
3) pobieranie z magazynu produktów żywieniowych w ilościach przewidzianych
recepturą i odpowiednie ich zabezpieczenie przed użyciem;
4) dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków;
5) utrzymywanie czystości i porządku w kuchni;
6) pobieranie i zabezpieczanie próbek pokarmowych posiłków na potrzeby kontroli Sanepidu;
7) znajomość i przestrzeganie wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby
kuchni;
8) natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi powstałych usterek oraz wszelakich
nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia i życia;
9) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów
bhp i p/poż;
10) udział w szkoleniach bhp i p/poż;
11) palenia papierosów w przedszkolu i na terenie posesji;
12) wykonywanie badań okresowych;
13) wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendenta związany z organizacją
pracy w przedszkolu.

§ 85. 1. Zadania pomocy kuchennej:
1) obróbka wstępna warzyw i owoców oraz innych produktów do produkcji
posiłków;
2) rozdrabnianie warzyw i owoców i innych surowców z uwzględnieniem
wymogów technologii i instrukcji obsługi maszyn gastronomicznych;
3) przygotowywanie potraw zgodnie z wytycznymi kucharki;
4) pomoc w porcjowaniu i wydawaniu posiłków;
5) mycie naczyń (wyparzanie) i sprzętu kuchennego;
6) sprzątanie kuchni, obieralni, zmywalni, szafy ze sprzętem kuchennym;
7) wykonywanie poleceń kucharza wynikających z codziennego podziału prac;
8) zastępowanie kucharza podczas jego nieobecności;
9) znajomość wszystkich instrukcji sporządzonych na potrzeby kuchni;
10) współodpowiedzialność materialna za naczynia i sprzęt znajdujący się w
kuchni;
11) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów
bhp i p/poż;
12) udział w szkoleniach bhp i p/poż;
13) wykonywanie badań okresowych;
14) wykonywanie innych poleceń dyrektora i intendenta związany z organizacją
pracy w przedszkolu.

§ 86. 1. Zadania pomocy nauczyciela i robotnika  do prac lekkich:
1) Sprzątanie:
Codziennie
a) zamiatanie, odkurzanie sali, ścieranie kurzu (na mokro) ze
sprzętów,
b) zakładanie fartucha ochronnego podczas podawania posiłków.
2) Opieka nad dziećmi:
a) pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu przed ćwiczeniami
gimnastycznymi i wyjściem na dwór,
b) opieka w czasie spacerów i wycieczek,
c) pomoc przy myciu rąk, korzystaniu z toalety,
d) udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,
e) udział w dekorowaniu sali,
f) sprzątanie po „małych przygodach”,
g) pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
3) Przestrzeganie BHP:
a) odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi,
b) zgłaszanie zwierzchnikowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu,
c) udział w szkoleniach bhp i p/poż,
d) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i p/poż,
e) wykonywanie badań okresowych,
f) zakaz palenia papierosów w przedszkolu i na terenie posesji.
4) Gospodarka materiałowa:
a) kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania
czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania,
b) umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
c) zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
d) dbałość o powierzony sprzęt, rośliny, zwierzęta,
e) odpowiedzialność materialna za przydzielone naczynia stołowe,
sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęty i rzeczy
znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania.
5) Sprawy ogólne:
a) nieudzielanie rodzicom informacji na temat dzieci – jest to zadaniem nauczycielek,
b) dbałość o estetyczny wygląd zabawek, pomocy dydaktycznych, parapetów, półek na prace indywidualne,
c) mycie umywalek, sedesów (brodzika) wraz z glazurą z użyciem środków dezynfekujących,
d) sprzątanie pomocy oraz sali po zajęciach programowych,
e) zmywanie, pastowanie w miarę potrzeby częściowo (raz na 2 tygodnie całości).
6) Do codziennych obowiązków należy utrzymanie we wzorowej czystości
sal i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania.
1 raz w tygodniu:
a) zmiana ręczników (pranie i prasowanie),
1 raz na dwa miesiące:
a) generalna porządki – mycie okien, drzwi, lamperii, parapetów, glazury,
b) pranie firanek, mycie podłóg, listew, lamp oświetleniowych,
c) mycie zabawek, sprzętów, mebli.
2) Organizacja posiłków:
a) przynoszenie naczyń do sali nie wcześniej niż pół godziny przed
posiłkiem (przykrywanie ściereczką),
b) rozdawanie 3 razy dziennie właściwych porcji dzieciom według ilości podanej do kuchni,
c) estetyczne podawanie posiłków (uwzględnienie noży, widelców),
d) przestrzeganie obowiązków wydania ciepłych posiłków,
e) pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzące,

§ 87. 1. Zadania konserwatora
1) systematyczne lokalizowanie usterek występujących w przedszkolu
poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń;
2) kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń
technicznych, wodno kanalizacyjnych, grzewczych, elektro –energetycznych;
3) systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów
zgłaszanych ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek;
4) wykonywanie prac remontowo – budowlanych niewymagających
specjalistycznego sprzętu, przygotowania, zlecanych przez dyrektora;
5) dbanie o powierzony sprzęt;
6) utrzymywanie porządku i czystości terenów zielonych;
7) udział w szkoleniach bhp i p/poż;
8) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich
regulaminów bhp i p/poż;
9) wykonywanie badań okresowych;
10) zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora;
11) zakaz palenia papierosów w przedszkolu i na terenie posesji;
12) wykonywanie poleceń dyrektora.

§ 88 1.1 Zadania dozorcy
1)    utrzymanie czystości i porządku wokół przedszkola i na jego posesji: koszenie trawy, przycinanie żywopłotu, zgrabianie liści, w okresie zimy odśnieżanie dojścia do przedszkola i przyległych chodników oczyszczanie schodów ze śniegu i lodu;
2)    codzienna kontrola zabezpieczeń przed pożarem, kradzieżą;
3)    kontrolować urządzenia elektryczne, gazowe, wodne;
4)    robić obchód budynku i poza nim;
5)    używanie sprzętu i urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi;
6)    przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
7)    wykonywanie badań okresowych;
8)    zgłaszanie dyrektorowi zauważonych uszkodzeń, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola;
9)    zakaz opuszczania przedszkola w czasie pracy bez zezwolenia dyrektora;
10) zakaz palenia papierosów w przedszkolu i na terenie posesji;
11) udział w szkoleniach bhp i p/poż;
12) przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i p/poż;
13) wykonywanie poleceń dyrektora.

ROZDZIAŁ VII

Wychowankowie przedszkola

§ 89. Zasady rekrutacji do przedszkola.
1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
według kolejności zgłoszenia do przedszkola.
2. Rekrutacja do przedszkola odbywa się w terminie określonym przez organ
prowadzący
3. W przypadku większej liczby chętnych niż miejsc w przedszkolu, dyrektor powołuje
komisję Rekrutacyjno –Kwalifikacyjną w składzie:
1) dyrektor przedszkola – przewodnicząc ;
2) przedstawiciel Rady Pedagogicznej – członek;
3) przedstawiciel Rady Rodziców – członek.
4. W pierwszej kolejności przyjmowane są:
1) dzieci w wieku 5 i 6 lat, odbywające  obowiązkowe roczne przygotowanie
przedszkolne;
2) dzieci matek lub ojców wobec których orzeczono znaczny
lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność
do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji na podstawie odrębnych przepisów;
3) dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych;
4) dzieci samotnych matek;
5) dzieci obojga pracujących rodziców.
5. W trakcie roku szkolnego dyrektor przedszkola przyjmuje dzieci z listy rezerwowej w
przypadku zwolnienia miejsca.
6. Dyrektor przedszkola zawiadamia pisemnie rodziców dziecka o nie przyjęciu dziecka do przedszkola  do 30 kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który została przeprowadzona rekrutacja.”,

§ 90. Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku
szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w
roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat.

§ 91. Dziecko w wieku 5  lat jest z obowiązane odbyć w przedszkolu obowiązkowe roczne
przygotowanie przedszkolne.
§ 92. Dzieci w wieku 3 i 4 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu.
§ 93. 1 W uzasadnionych przypadkach może być przyjęte do przedszkola dziecko, które
ukończyło 2,5 roku.
2. Dziecko 2,5 –letnie może być przyjęte do przedszkola w przypadkach:
1) niemożności zapewnienia dziecku całodobowej opieki;
2) szybszego, niż przeciętny rozwój psychiczny i fizyczny
dziecka.

§ 94. Prawa i obowiązki przedszkolaka.
1. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a
w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczo - dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania;
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) poszanowaniu jego godności osobistej;
5) poszanowaniu własności;
6) opieki i ochrony;
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat;
8) akceptacji jego osoby.
9) indywidualnego nauczania ;
10) korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i
innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;
11) swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań , jeśli nie naruszają one praw innych;
2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
1) szanować kolegów i wytwory ich pracy;
2) nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;
3) szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
4) dbać o estetykę i czystość pomieszczeń ,w których przebywa;
5) przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
6) sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
7) przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;
8) słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.

§ 95. Nagrody i kary.
1. Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być
nagrodzone:
1) ustną pochwałą nauczyciela.
2) pochwałą do rodziców,
3) nagrodą rzeczową,
4) listem gratulacyjnym,
5) pochwałą dyrektora ,
6) odznaką honorowa przedszkola.
2. Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad
w przedszkolu:
1) reprymendą – rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania,
2) odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń, jakie stwarza,
3) odsunięciem i pozostawieniem dziecka na krótką chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu, odsunięcie od zabawy,
4) powtarzanie poprawnego zachowania,
5) czasowe ograniczenie uprawnień do wybranych zabaw.
3. W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.

§ 96. Zasady skreślania z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.
1. Dziecko może być skreślone z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:
1) nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej ponad miesiąc;
2) zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego
okresu płatniczego;
3) utajeniu przez rodziców przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywania dziecka w grupie, a w szczególności choroby zakaźnej, poza chorobami zakaźnymi wieku dziecięcego;
4) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
2. Dyrektor przedszkola po powzięciu wiadomości o zaistnieniu okoliczności, o których
mowa w ust. 1 zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej, na której wychowawca grupy
referuje problem.
3. Wychowawca zachowuje obiektywizm. Zapoznaje Radę Pedagogiczną o podjętych
działaniach, zmierzających do ustania przyczyny, upoważniającej Radę Pedagogiczną
do podjęcia uchwały o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.
4. Rada Pedagogiczna po wnikliwym wysłuchaniu informacji, podejmuje uchwałę w
danej sprawie, zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.
5. Rada Pedagogiczna powierza wykonanie uchwały dyrektorowi przedszkola.
6. Dyrektor przedszkola wykonuje uchwałę Rady Pedagogicznej przez wydanie decyzji
administracyjnej, którą doręcza rodzicom, a w przypadku niemożności doręczenia
osobistego listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
7. Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora Śląskiego Kuratora
Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
8. W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do
przedszkola, chyba, że decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor
natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 k.p.a.
9. Nie może być skreślone z listy dziecko odbywające roczne przygotowanie przedszkolne.

ROZDZIAŁ VIII

Współpraca z rodzicami

§ 97. Prawa i obowiązki rodziców.
1. Rodzice mają prawo do:
1) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych;
2) znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz
wymagań edukacyjnych;
3) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
4) wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie
kształcenia, wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach pedagogicznych;
5) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami;
6) wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska
 i regionu;
7) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo - dydaktycznych, itp.;
8) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
9) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć nadobowiązkowych;
10) wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców
11) udziału w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu.
2. Rodzice mają obowiązek:
1) regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
2) współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia
oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i przedszkola;
3) przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie
podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta;
4) odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;
5) informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu
dziecka do przedszkola;
6) zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;
7) znać i przestrzegać postanowień statutowych;
8) przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania
w przedszkolu jakichkolwiek leków;
9) interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
10) kontynuować zalecone ćwiczenia terapeutyczne;
11) zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
12) uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
13) bezzwłocznie zgłaszać nauczycielkom w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
14) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;
15) informować telefonicznie lub osobiście dyrektora przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
16) dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie
zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu.
17) zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
18) kontrolować, co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku.

§ 98. Formy współpracy z rodzicami.
1. Przedszkole współdziała z rodziną dziecka celem pomocy w wychowaniu i
przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej, poznaniu środowiska oraz domu rodzinnego
dziecka podczas kontaktów indywidualnych z rodzinami i zebrań grupowych.
Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla
dzieci i rodziców w następujących zakresach:
1) rozszerzanie i pogłębianie wiedzy rodziców o dziecku;
2) ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego;
3) podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez:
a) rozmowy indywidualne,
b) zebrania grupowe i ogólne co najmniej dwa razy w roku szkolnym,
c) gazetkę dla rodziców
4) uczestnictwo rodziców w zakresie przygotowania dzieci do szkoły:
a) zapoznanie rodziców z zakresem treści programowych
realizowanych w danej grupie wiekowej,
b) kontynuacji przez rodziców wspólnie ustalonych zasad, wymagań,
c) utrwalanie nawyków, umiejętności i wiadomości, wymiana informacji o postępach i trudnościach dziecka.

.§ 99. Informacje porządkowe dla rodziców.
1. Dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola w godzinach 6.00 -9.00.
Ewentualne spóźnienia rodzice są obowiązani zgłosić telefonicznie lub poprzedniego
dnia do wychowawczyni grupy.
2. Osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w
szatni i osobiście przekazać nauczycielce grupy, do której dziecko uczęszcza lub
nauczycielce dyżurującej. Nauczycielka nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie i
bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do
przedszkola, w szatni, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub
posesji przedszkolnej.
3. Do przedszkola nie powinno przyprowadzać się dzieci przeziębionych, zakatarzonych,
wymiotujących i z objawami innych chorób. W przypadku zaistnienia wątpliwości co do
stanu zdrowia dziecka, nauczyciel ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie
zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do przedszkola przez czas
trwania przeszkody dotyczącej przyjęcia dziecka do przedszkola.
4. W przedszkolu nie stosuje się wobec wychowanków żadnych zabiegów lekarskich
(np. szczepień, badania wzroku, przeglądów zębów) bez uprzedniego porozumienia z
rodzicami.
5. Nauczycielowi nie wolno podawać dzieciom żadnych leków.
6. Nauczycielka grupy ma obowiązek poinformowania rodziców o złym samopoczuciu
dziecka wskazującym na początki choroby.
7. Ubrań dziecka nie wolno spinać agrafkami ani szpilkami.
8. Ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sal w butach oraz
wprowadzania zwierząt na teren przedszkola.
9. Rodzice są zobowiązani podać wychowawczyni aktualny numer telefonu
kontaktowego i adres.


§ 100. Zasady odbierania dzieci z przedszkola.
1. Nauczyciel,  zobowiązany jest do pobrania pisemnych oświadczeń od rodziców lub prawnych opiekunów, kto jest upoważniony do odbierania dziecka z przedszkola.
2. Rodzice składają oświadczenie w pierwszych dniach września – przy pierwszym kontakcie rodzica z nauczyciele.
3. Rodzice odbierają dzieci do godziny 17:00.
4 Dopuszcza się możliwość odbierania dzieci przez inne osoby dorosłe, zdolne do
podejmowania czynności prawnych, upoważnione na piśmie przez rodziców.
Upoważnienie może być w każdej chwili odwołane.
5. Upoważnienie wystawia co najmniej jeden rodzic ( opiekun prawny) dziecka na piśmie
z własnoręcznym podpisem. Upoważnienie zawiera: imię i nazwisko osoby
upoważnionej, wskazanie dowodu tożsamości ( nazwa dokumentu, jego numer i seria),
którym będzie się legitymowała przy odbiorze dziecka, podpis upoważniającego.
6. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie
dokument tożsamości, wskazany w upoważnieniu i na żądanie nauczyciela go okazać.
W sytuacjach budzących wątpliwości nauczycielka kontaktuje się z rodzicami.
7. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego
z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
8. Nauczycielka może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby
zamierzającej odebrać dziecko będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić
dziecku bezpieczeństwa ( osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających).
9. O wypadku każdej odmowy wydania dziecka nauczyciel niezwłocznie informuje
dyrektora przedszkola. Dyrektor podejmuje działania przewidziane prawem.
10. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 17:00, nauczycielka
zobowiązana jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie.
11. Gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu
pobytu rodziców, nauczycielka oczekuje z dzieckiem w placówce przedszkolnej 1
godzinę – do 18:00 . Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia najbliższy
komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami.
12. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi
być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.
13. Upoważnienie takie jest skuteczne przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola.

§ 101. Wyposażenie wychowanka.
1. Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i estetycznie
ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież
wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać
codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu.
2. Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne.
3. Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek. Za zepsucie i
zagubienie przedszkole nie ponosi odpowiedzialności.
4. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za inne wartościowe rzeczy przynoszone
przez dzieci.

ROZDZIAŁ IX


Warunki bezpiecznego pobytu w przedszkolu

§ 102  Warunki bezpiecznego pobytu dzieci w przedszkolu.

1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, oraz innymi
przejawami patologii społecznej w obiekcie przedszkolnym, nadzór nad tym, kto
wchodzi na teren przedszkola sprawują: pracownik obsługi przedszkola oraz dyżurujący nauczyciele.
2. Na czas zajęć w budynku przedszkola, wejście do przedszkola jest zamykane na
klucz, by nie umożliwić wejście osobom niepożądanym.
3. Obce osoby mogą być wpuszczone do budynku przedszkola po wylegitymowaniu się
i tylko za zgodą dyrektora przedszkola.
4. Wszyscy rodzice mają obowiązek dostosowania się do poleceń nauczycieli
dyżurnych oraz pracowników obsługi przedszkola podczas wchodzenia do budynku,
korzystania z szatni.
5. W widocznych miejscach umieszczone są instrukcje postępowania na wypadek
pożaru wraz z numerami telefonów alarmowych.
6. W przedszkolu określone są miejsca zbiórki do ewakuacji, miejsce lokalizacji kluczy
do wyjść ewakuacyjnych.
7. W przedszkolu jest opracowana i znana pracownikom instrukcja bezpieczeństwa
przeciwpożarowego.
8. W przedszkolu zapewniono możliwość rozgłaszania sygnałów ostrzegawczych i
komunikatorów głosowych na wypadek zagrożeń.
9. Instalacje grzewcze i elektryczne chronione są przed bezpośrednim dostępem dzieci.
ewakuacyjne umożliwiają
10. Przedszkole zapewnia wychowankom opiekę pedagogiczną oraz pełne
bezpieczeństwo w czasie organizowanych przez nauczycieli zajęć na terenie
przedszkola oraz poza jego terenem w trakcie wycieczek:
1) podczas zajęć obowiązkowych i kółek zainteresowań za bezpieczeństwo dzieci
odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia. Nauczyciel prowadzący kołka zainteresowań
 jest obowiązany odebrać dzieci biorące udział w zajęciach z poszczególnych sal oraz je sprowadzić po zajęciach. Zobowiązany jest on również do niezwłocznego poinformowania dyrektora o każdym wypadku, mającym miejsce podczas zajęć;
2) podczas zajęć poza terenem przedszkola pełną odpowiedzialność za zdrowie i
bezpieczeństwo wychowanków ponosi nauczyciel prowadzący zajęcia, a podczas
wycieczek przedszkolnych - kierownik wycieczki wraz z opiekunami.
11. W miejscach o zwiększonym ryzyku wypadku – sala gimnastyczna, plac zabaw
nauczyciel zapoznaje rodziców i dzieci z regulaminem korzystania ze sprzętu będącego
na ich wyposażeniu..
12. Opuszczanie miejsca pracy przez nauczyciela (wyjście w trakcie zajęć) jest
możliwe pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad grupą przejmuje
inny pracownik przedszkola
13. W razie zaistnienia wypadku z udziałem dziecka, nauczyciel, który jest jego
świadkiem, przedszkolnego inspektora bhp oraz Dyrektora przedszkola.
14. Dyrektor Przedszkola powiadamia o wypadku zaistniałym na terenie przedszkola
pogotowie ratunkowe (w razie potrzeby), rodziców oraz organ prowadzący.
15. O wypadku śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym powiadamiany jest prokurator i
kurator oświaty, a o wypadku w wyniku zatrucia – państwowy inspektor sanitarny.


ROZDZIAŁ X

Przepisy końcowe

§ 103. Przedszkole prowadzi gospodarkę finansową i materiałową zgodnie z odrębnymi
przepisami.

§ 104 Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację przedszkola w oparciu o
jednolity rzeczowy wykaz akt.

§ 105. Zmiany (nowelizację) statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola,
organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.

§ 106. Tryb wprowadzania zmian ( nowelizacji) do statutu jest identyczny, jak tryb jego
uchwalania.
§ 107. Dyrektor przedszkola publikuje ujednolicony tekst statutu, jako załącznik do
obwieszczenia, po otrzymaniu upoważnienia od Rady Pedagogicznej.

Statut Przedszkola uchwalony
Przez Radę Pedagogiczną w dniu 30.08.2013 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz